Podsumowanie VII edycja Listków CSR POLITYKI

Ustalanie priorytetów i porządkowanie zadań
Polityka

Polityka

Polityka

Cała agenda oparta jest na 17 Celach zawierających 169 zadań. Te wybrane dla Polski to: Cel 1 – Eliminacja ubóstwa na świecie; Cel 4 – Edukacja na wysokim poziomie; Cel 5 – Równouprawnienie płci; Cel 10 – Eliminacja nierówności; Cel 11 – Zrównoważone miasta i społeczności; Cel 16 – Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje.

Firmy biorące udział w Listkach CSR POLITYKI nadesłały 113 zgłoszeń ze swoimi praktykami realizowanymi w 2017 r. Dotyczyły one przede wszystkim Celów: 4, 10 oraz 11, a pozostałe związane były z działaniami w obszarach filantropii korporacyjnej i zaangażowania społecznego, zarządzania zasobami ludzkimi, a także działań optymalizujących procesy biznesowe.

Przedsiębiorcy apelują o wsparcie w realizacji Agendy 2030. Najczęściej pojawiającymi się postulatami były: edukacja i informowanie o istotności Agendy 2030; wymiana najlepszych praktyk i zarządzanie wiedzą w tym obszarze; przedstawienie planów i priorytetów dotyczących SDGs przez administrację centralną oraz samorządy; pomoc przy wdrażaniu działań, które mają szansę na osiągnięcie większej skali i lepszych efektów; uruchomienie mechanizmów wsparcia, np. dodatkowych funduszy czy ulg podatkowych, czy zwiększenie liczby partnerstw na rzecz realizacji działań.

Cieszy nas to, że duża część z podejmowanych przez firmy działań odpowiada na istotne wyzwania gospodarcze, społeczne czy środowiskowe w Polsce, takie jak np. edukacja, rynek pracy i przedsiębiorczość czy ochrona powietrza – uważa Irena Pichola, partner w Deloitte, lider zespołu Sustainability Consulting Central Europe. Według niej wyzwaniem pozostaje nadal współpraca, także ta międzysektorowa, oraz skalowalność rozwiązań. Ważne jednak, że przedsiębiorcy podejmują się inicjatyw, które kreują jednocześnie wartość dla firm, a także dla społeczeństwa.

Oceniając nadesłane praktyki, braliśmy pod uwagę te same kryteria co w 2017 r.: długookresowość działania, partnerstwo z innymi organizacjami i instytucjami, realny wkład w realizację wybranych SDGs, zdefiniowane cele oraz zmierzone efekty.


Współpraca: Amadeusz Marzec (DELOITTE), Zofia Leśniewska

Więcej informacji na: www.polityka.pl/csr

***

Listki CSR POLITYKI 2018
(kolejność firm alfabetyczna)

Złoty Listek
Bank Zachodni WBK SA
CEMEX Polska Sp. z o.o.
Grupa Adamed
Grupa Raben
Orange Polska SA
Polpharma SA
PKN Orlen SA
Provident Polska SA
Schenker Sp. z o.o.

Srebrny Listek
ArcelorMittal Poland SA
Bank BGŻ BNP Paribas SA
Bank Millennium SA
Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o.
Górażdże Cement SA
Grupa Enea
Grupa Lotos SA
Grupa Nowy Styl
Grupa VELUX
Grupa Żywiec SA
ING Bank Śląski SA
Kompania Piwowarska SA
Lafargé Cement SA
Nestlé Polska SA
PCC EXOL SA
PGE Polska Grupa Energetyczna SA
Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA
SITECH Sp. z o.o.
Solaris Bus&Coach SA
TAURON Polska Energia SA
Volvo Polska

Biały Listek
ABB Sp. z o.o.
Agora SA
ANG Spółdzielnia
ANWIL SA
Bank Handlowy w Warszawie SA
BASF Polska Sp. z o.o.
Carlsberg Polska Sp. z o.o.
Carrefour Polska Sp. z o.o.
Cognifide Polska Sp. z o.o.
Danone Sp. z o.o.
Fiat Chrysler Polska Sp. z o.o.
GK Glaxosmithkline Pharmaceuticals SA
Grupa Aviva
Grupa Lubawa
Grupa Sanofi w Polsce
Hanplast Sp. z o.o.
Idea Bank SA
Ikea Retail Sp. z o.o.
Inter Cars SA
Jeronimo Martins Polska SA
KGHM Polska Miedź SA
L’Oréal Polska Sp. z o.o.
Lubelski Węgiel Bogdanka SA
Mars Polska Sp. z o.o.
Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o.
Mostostal Puławy SA
Mostostal Warszawa SA
NUTRICIA Polska Sp. z o.o.
Pelion SA
PKO Bank Polski SA
Ronal Polska Sp. z o.o.
STU ERGO Hestia SA
Tesco Polska Sp. z o.o.
T-Mobile Polska SA
Wawel SA
Żywiec Zdrój SA

***

10 najlepszych projektów wspierających realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs)

NewsMavens.com – pierwszy europejski serwis informacyjny tworzony wyłącznie przez kobiety – Agora SA

Harvest – działania zapobiegające marnowaniu żywności na dużą skalę w restauracjach KFC – AmRest Sp. z o.o.

Biznes w kobiecych rękach – stworzenie klastra firm zarządzanych przez kobiety na terenie aglomeracji warszawskiej – Bank Handlowy w Warszawie SA

Youth Empowered! Możesz więcej, niż myślisz – pomoc młodym ludziom w wejściu na rynek pracy oraz ich aktywizacji – Coca-Cola HBC Polska

Adamed SmartUP – projekt naukowo-edukacyjny popularyzujący nauki ścisłe i przyrodnicze – Grupa Adamed

Wiem, czym oddycham – kampania edukacyjna dotycząca jakości powietrza i jego wpływu na ludzkie zdrowie, w której wykorzystano ekspertów merytorycznych, blogerów, media i start-upy – Grupa Aviva

Platforma Paliw Alternatywnych Cementowni Kujawy – Lafarge Cement SA

Cykl innowacyjnych projektów badawczo- rozwojowych (most z kompozytów FRP, instalacja sezonowego magazynowania energii) we współpracy z jednostkami naukowymi i pracownikami oraz wdrażanie zasad zrównoważonego budownictwa w praktyce – Mostostal Warszawa SA

Orange dla szkół – podłączenie 4,5 tys. placówek do światłowodu oraz inicjatywy edukacyjne MegaMisja i SuperKoderzy – Orange Polska

Samsung Inkubator – kojarzenie potencjału korporacji i start-upów oraz niwelowanie różnic między regionami w partnerstwie z Politechniką Rzeszowską oraz Doliną Lotniczą – Samsung Electronics Polska

***

Dodatkowo wyróżniliśmy cztery praktyki, które mogą być inspiracją dla innych firm ze względu na tematykę, skalę lub sposób realizacji

Podziel się dobrym posiłkiem – Danone Sp. z o.o.

Kształcenie dualne – Polpharma SA

Ekobudowa Jaśminowy Mokotów – Skanska Residential Development Poland

Oddychaj powietrzem – TAURON Polska Energia SA

Czytaj także

Aktualności, komentarze

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj