Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Europejska awantura o czempionów

Połączony koncern Siemens Alstom miał produkować m.in. znane z naszych torów pociągi Pendolino. Połączony koncern Siemens Alstom miał produkować m.in. znane z naszych torów pociągi Pendolino. Maciek Lulko / Flickr CC by 2.0
Budować europejskich gigantów czy bronić konkurencji na unijnym rynku? Przywódcy UE na zakończonym w piątek szczycie zastanawiali się, jak sobie radzić z rosnącymi w siłę Chinami.

W poniedziałek na Polityka.pl rozmowa z unijną komisarz Margrethe Vestager o rywalizacji Europy z Chinami, Google i Facebookiem, a także o tym, co może z człowieka zrobić wiele lat w polityce.

***

Bruksela wykoleiła fuzję kolejowych gigantów: niemieckiego Siemensa i francuskiego Alstomu. W rewanżu Paryż i Berlin mogą wywrócić unijną politykę konkurencji, na której opiera się wspólny rynek.

Europejski Goliat na kolei

Umowa o połączeniu kolejowych oddziałów obu koncernów została zawarta jeszcze w listopadzie 2017 r. Ustalono wszystkie szczegóły: Siemens miał utrzymać minimalną większość udziałów (50,05 proc.), a w zamian nowa firma byłaby notowana na paryskiej giełdzie. Centrala spółki mieściłaby się w Saint-Ouen na przedmieściach stolicy Francji, ale prezesem miał zostać Niemiec Roland Busch. Nowy gigant chciał zatrudniać 62 tys. pracowników w ponad 60 państwach, osiągać ponad 15 mld euro przychodów rocznie i dysponować portfelem zamówień wartym 61 mld euro.

W efekcie miał powstać „europejski czempion”, wielka firma produkująca urządzenia do sterowania ruchem, pociągi metra, tramwaje i różnego typu pociągi. Lokomotywy, całe składy czy wagony metra obu firm, w tym produkowane przez Francuzów TGV i Pendolino, już teraz jeżdżą po świecie od Ameryki po Azję. Projekt zyskał silne poparcie rządów w Berlinie i Paryżu, a także tamtejszych lobby przemysłowych. Nowy koncern miał się stać numerem jeden na światowym rynku produkcji urządzeń sterujących ruchem kolejowym i numerem dwa w wytwarzaniu taboru, tuż za chińskim CRRC.

Czytaj też:

  • Chiny
  • kolej
  • monopole
  • Reklama