Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Rynek

Pora kuriera

Covid-19, czyli sezon na kurierów

Każdego dnia na świecie do rąk adresatów trafia ponad 200 mln przesyłek kurierskich, dostarczonych przez 4 mln pracowników. Każdego dnia na świecie do rąk adresatów trafia ponad 200 mln przesyłek kurierskich, dostarczonych przez 4 mln pracowników. Beata Zawrzel/Reporter, Studio Polityka
Covid-19 sprawił, że firmy kurierskie stały się naszym najważniejszym łącznikiem ze światem. W tym roku zapewne dostarczą ponad 500 mln przesyłek.
W ostatnich latach branża kurierska rozwijała się trzy razy szybciej, niż rośnie nasz PKB. Najszybciej w Europie.Sorapop Udomsri/PantherMedia W ostatnich latach branża kurierska rozwijała się trzy razy szybciej, niż rośnie nasz PKB. Najszybciej w Europie.

Na razie nie mogą opędzić się od klientów. Do pojawienia się wirusa Polacy robili w internecie raptem 6 proc. zakupów. Teraz aż 37 proc. ankietowanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej uważa, że sklepy internetowe są lepsze niż stacjonarne. Najchętniej w ten sposób robią zakupy osoby w wieku 35–44 lat, a także aż 52 proc. mieszkańców mniejszych miast (do 50 tys.). Wielu nie ma wyboru – restauracje i galerie są zamknięte.

Magazyny firm odzieżowych zapchane są kolekcjami wiosna/lato 2020, których klienci nie tylko nie zdążyli kupić, ale nawet obejrzeć. Jedyną nadzieją na finansową kroplówkę jest sprzedaż online. Branża mody, by zachęcić kupujących, startuje w tym roku od przecen sięgających 70 proc. Żeby zdobyć gotówkę na przetrwanie, firmy decydują się sprzedawać nawet poniżej kosztów, fundując klientom darmową dostawę kurierską, a często bezpłatny zwrot. Z badań wynika, że możliwość zwrotu towaru bez ponoszenia kosztów bardzo się klientom podoba.

Praca na akord

Gdyby nie sprzedaż przez internet, do kasy producentów polskich kosmetyków luksusowych, takich jak Yonelle, od połowy marca nie wpłynęłaby ani złotówka. Rząd uznał, że tanie sieci, jak Rossmann, sprzedają artykuły pierwszej potrzeby, więc mogą być otwarte, a drogerie, takie jak Douglas, trzeba zamknąć. Yonelle został więc tylko internet. – Sprzedaż online wzrosła dwuipółkrotnie – mówi prezes Jolanta Zwolińska, co nie znaczy, że da się z tego utrzymać. Tyle że klientki widzą, że firma się nie poddaje. DPD, firma kurierska, z której usług korzysta Yonelle, nie ma jednak powodów do entuzjazmu. Kiedy handel pracował normalnie, z Yonelle wyjeżdżały do drogerii całe dostawy na paletach. DPD zarabiała na nich więcej niż teraz na wielu drobnych przesyłkach, ale czas pandemii to nie tylko żniwa, ale i ostra konkurencja o miejsce na rynku później.

Polityka 18.2020 (3259) z dnia 27.04.2020; Rynek; s. 44
Oryginalny tytuł tekstu: "Pora kuriera"
Reklama