Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Lot niski lotnisk

Małe lotniska na skraju przepaści

Linia kolejowa po remoncie i otwarta ekspresówka z Warszawy do Lublina ostatecznie pogrążyły ten port. Linia kolejowa po remoncie i otwarta ekspresówka z Warszawy do Lublina ostatecznie pogrążyły ten port. Wojtek Jargiło / PAP
Niewielkie lotniska jeszcze przed pandemią przynosiły straty, a teraz stoją na skraju przepaści. Udziałowcy skaczą sobie do gardeł, a rząd nie kwapi się z pomocą. Musi przecież zbierać na Centralny Port Komunikacyjny na Mazowszu.
Z ogromnymi spadkami ruchu, sięgającymi 50–70 proc. w skali roku, zmagają się wszystkie lotniska, ale te większe poradzą sobie łatwiej.Getty Images Z ogromnymi spadkami ruchu, sięgającymi 50–70 proc. w skali roku, zmagają się wszystkie lotniska, ale te większe poradzą sobie łatwiej.

Kto chce, żeby lotnisko w podszczecińskim Goleniowie zbankrutowało? Według marszałka województwa zachodniopomorskiego dąży do tego rząd, który wstrzymuje pomoc, oraz jeden z udziałowców, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL), które wciąż nie przekazało obiecanych na inwestycje ponad 100 mln zł. Według PPL głównym winnym tego jest marszałek Olgierd Geblewicz z Koalicji Obywatelskiej, który w ramach szantażu zapowiedział zamrożenie wydatków regionu na rozwój portu, aż nie dostanie wsparcia z Warszawy. Kontrolowane przez rząd PPL twierdzi nawet, że w ten sposób marszałek działa na korzyść lotniska w Berlinie, które najbardziej skorzysta na ewentualnej upadłości portu w Goleniowie, noszącego dumne imię NSZZ Solidarność.

W tle lotniskowej wojny na Pomorzu Zachodnim jest oczywiście wiele polityki, bo regionem rządzi koalicja KO, PSL i SLD, a PPL pozostaje pod kontrolą rządu, czyli PiS. Jednak problemy tego lotniska, podobnie jak wielu innych, są jak najbardziej prawdziwe. Nawet przed pandemią małe porty były skazane na nieustanną pomoc swoich właścicieli. A teraz, bez dodatkowego wsparcia, nie przetrwają bezprecedensowego załamania ruchu.

Od połowy marca do czerwca, z powodu rządowego zakazu, rejsy regularne w ogóle nie mogły odbywać się z polskich lotnisk. W tej chwili latać co prawda wolno, choć wciąż obowiązuje czarna lista krajów, z i do których połączenia są zakazane. Znajduje się na niej obecnie 30 państw, m.in. Hiszpania i Francja, a do niedawna także Malta i Rumunia. Zdezorientowani pasażerowie zwyczajnie boją się podróżować, bo nie wiedzą, czy po powrocie nie czeka ich znowu obowiązkowa kwarantanna. Popyt na loty znacznie spadł, więc przewoźnicy przywrócili latem tylko część połączeń, a na jesień zapowiadają jeszcze większe cięcia. Eksperci branżowi szacują, że powrót do rozkładów sprzed pandemii zajmie przynajmniej cztery lata.

Polityka 40.2020 (3281) z dnia 29.09.2020; Rynek; s. 45
Oryginalny tytuł tekstu: "Lot niski lotnisk"
Reklama