Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Magazyn nowej generacji

Robotami można kierować za pomocą smartfonów. Robotami można kierować za pomocą smartfonów. DB Schenker
Automatyzacja i robotyzacja są dziś niezbędne w logistyce, ale nie oznaczają, że pracownicy stają się niepotrzebni. Ludzie mogą zająć się zadaniami mniej standardowymi, z którymi maszyny wciąż jeszcze radzą sobie gorzej.

Dzisiaj magazyny to miejsca, w których pojawia się coraz więcej nowoczesnych technologii. Pandemia z pewnością przyspieszyła automatyzację i robotyzację, pokazując, jakie są ich dodatkowe zalety. Zachorowania wśród pracowników mogą prowadzić do poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu centrów logistycznych. Tymczasem, gdy więcej zadań wykonują maszyny, a zespoły ludzkie są mniejsze, ryzyko powstania ognisk zakażeń znacznie maleje.

Pandemia doprowadziła także do ogromnego wzrostu znaczenia handlu internetowego. To właśnie w ten sposób firmy sprzedają coraz więcej swoich towarów. Obsługa wysyłek staje się znacznie bardziej pracochłonna, szczególnie gdy dotyczy pojedynczych sztuk do indywidualnych klientów zamiast całych palet do sklepów. Także w tym pomagają rozwiązania automatyczne. Dzięki nim minimalizuje się ryzyko błędów i lepiej wykorzystuje przestrzeń magazynową. Co ważne, wprowadzanie nowych technologii nie musi oznaczać równocześnie redukcji zatrudnienia. Pracowników można przesunąć na przykład do obsługi zwrotów, w czym są znacznie wydajniejsi od maszyn. Tymczasem większa rola handlu internetowego oznacza równocześnie wyraźny wzrost liczby zwracanych towarów, zwłaszcza w przypadku ubrań.

Jednak nie tylko doświadczenia ostatnich miesięcy zwiększają rolę automatyzacji i robotyzacji przestrzeni magazynowych. W wielu krajach Europy Zachodniej, ale też coraz częściej w Polsce firmy mają problemy ze znalezieniem wystarczającej liczby osób do pracy w logistyce. Zwłaszcza że jest ona bardzo wymagająca fizycznie, magazyny są często zlokalizowane z dala od miast, co wymaga dłuższego dojazdu, a dodatkowo działają całą dobę, więc trzeba być również gotowym do zmian nocnych czy weekendowych. Społeczeństwa europejskie się starzeją, więc o pracowników w tej branży będzie w przyszłości coraz trudniej.

Polityka 21.2021 (3313) z dnia 18.05.2021; Materiał informacyjno-edukacyjny.; s. 46
Reklama