Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Wieloryby na helu

Czy warto inwestować w sterowce?

Sterowiec Goodyear Blimp przelatujący niedaleko słoweńskiej Lublany. Sterowiec Goodyear Blimp przelatujący niedaleko słoweńskiej Lublany. Luka Dakskobler/Zuma Press / Forum
Sterowce to relikty awiacji czy raczej statki powietrzne przyszłości? Branża sterowcowa oczywiście wybiera przyszłość i przekonuje, że warto w nią inwestować.
Lot testowy pięciogwiazdkowego sterowca Airlander 10., którym od 2023 r. w ramach ekskluzywnych wycieczek będzie można zwiedzać m.in. Arktykę i biegun północny.Ferrari Press/EAST NEWS Lot testowy pięciogwiazdkowego sterowca Airlander 10., którym od 2023 r. w ramach ekskluzywnych wycieczek będzie można zwiedzać m.in. Arktykę i biegun północny.

Ostatni raz sterowiec latał nad Polską w 2007 r. w trakcie kampanii reklamowej spółki Allegro. Maszyna z wielkim firmowym logo odwiedziła kilkanaście polskich miast, wożąc szczęśliwców, którzy w ramach akcji promocyjnej wygrali krótki przelot. Teraz na przełomie lipca i sierpnia we Wrocławiu pojawił się Goodyear Blimp należący do amerykańskiego koncernu produkującego opony (właściciel Firmy Oponiarskiej Dębica). Stacjonuje na co dzień we Friedrichshafen w Niemczech, a teraz odbywa europejski tour reklamowy. To jedna z czterech maszyn we flocie Goodyeara.

Koncern Goodyear związany jest z branżą sterowcową od ponad stu lat. To wtedy zaczął produkować materiał na pokrycia sterowców i balonetów (wewnętrznych zbiorników ciśnieniowych pozwalających na sterowanie wypornością). Z czasem sam zaczął budować sterowce i wszedł w spółkę z najsłynniejszym ich producentem niemieckim Luftschiffbau Zeppelin. Owocem tej współpracy jest dzisiejsza flota firmowych zeppelinów.

W czasie tegorocznej podróży po Europie latająca reklama opon odwiedza zawody sportów motorowych, w tym słynny wyścig 24h Le Mans. Przy okazji zawita do kilku europejskich miast, jakie znalazły się na jej trasie. Reklama to dziś podstawowy cel, do którego wykorzystywane są sterowce. Te wielkie aerostaty poruszające się dostojnie lub zawisające w bezruchu na niewielkiej wysokości są dla nich wymarzonym nośnikiem. W tym także reklam elektronicznych wyświetlających zmienną treść z wysoką rozdzielczością. Ta funkcja może być wykorzystywana także w bardziej zbożnym celu, czego dowiódł Goodyear Blimp w 1992 r., gdy huragan Andrew uderzył w wybrzeża Florydy. Na prośbę Amerykańskiego Czerwonego Krzyża krążył nad zniszczonymi terenami i wyświetlał po angielsku i hiszpańsku informacje władz dla mieszkańców, których inną drogą nie można było przekazać.

Polityka 32.2021 (3324) z dnia 03.08.2021; Rynek; s. 45
Oryginalny tytuł tekstu: "Wieloryby na helu"
Reklama