Rynek

Sukces w handlu pisany nowoczesną powierzchnią magazynową.

Panattoni A2 Warsaw Park Panattoni A2 Warsaw Park Materiały klienta
Retail. Omnichannel. E-commerce. Przyspieszona digitalizacja zmieniła obraz konsumenta oraz handlu.

Żyjemy w okresie dynamicznego dostosowywania się do zmieniającej się rzeczywistości, gdzie przewagę konkurencyjną osiąga się dużą elastycznością, a zwycięzcami będą ci gracze, którzy dostosują się do trendu zwyżkowego e-commerce, również poprzez wybór odpowiedniego zaplecza magazynowego. Panattoni, lider rynku nieruchomości przemysłowych w Europie, działa w 11 krajach i dostarcza kompleksową i skonsolidowaną ofertę dla wielu sektorów branży handlowej. Firmy korzystają z wysokopowierzchniowych obiektów ponadregionalnych, które mogą służyć za magazyny centralne – wyspecjalizowanych i często wysoce zautomatyzowanych. Ponadto Panattoni dostarcza regionalne centra oraz realizacje dedykowane last-mile-deliervery w atrakcyjnych lokalizacjach, w granicach największych aglomeracji. W ten sposób jeden deweloper tworzy cały system obiektów zintegrowanych zarówno pod kątem rozwiązań technicznych, jak i dostępności platformy w czasie.

W samej Polsce zrealizowana przez Panattoni powierzchnia przekroczyła 9 mln m kw. Deweloper dostarcza zintegrowane platformy magazynowo-logistyczne dla wszystkich kanałów sprzedaży, z czego ponad 30 proc. przeznaczone jest na e-commerce. Giganci swoich branż jak Amazon, Zalando, H&M czy Carrefour korzystają z wyspecjalizowanych i zautomatyzowanych big boxów, czy podmiejskich centr dystrybucyjnych dostosowanych do obsługi klienta końcowego. Ponadto wielu liderów w swoich branżach działa w obiektach City Logistics – dedykowanym last-mile delievery. Z realizacji w granicach miast korzysta m.in. Globalway, Allegro, Inpost, czy Frisco.

Panattoni FriscoMateriały klientaPanattoni Frisco

Dotychczasowe scenariusze – jeśli jeszcze nie uległy zmianie, zostaną zweryfikowane.

Prawidła ostatnich miesięcy to oczywiście zdecydowanie częstsze sięganie konsumentów do e-handlu i konieczność dostosowania się do tego sieci handlowych. To oznacza, że magazyny centralne coraz częściej przestawiają się na obsługę jednostkowych produktów. Obiektu nie opuszcza już paleta bluzek, ale pojedyncza sztuka, czy w przypadku elektroniki pojedyncza pralka, zamiast całej ciężarówki. Zjawisko to wymaga postępującej automatyzacji w magazynie regionalnym czy centralnym, a zadaniem dewelopera jest odpowiednie przygotowanie obiektu, pod nowoczesną technologię.

Obsługa pojedynczych zamówień to ważna broń w bitwie o klienta, podobnie jak odpowiednio działająca logistyka ostatniej mili. Zbliżanie się do odbiorcy końcowego, czy sieci dystrybucji to kluczowy aspekt spełnienia oczekiwań współczesnego konsumenta – szybkiej dostawy, najlepiej następnego lub jeszcze tego samego dnia przy zamówieniu porannym. Dlatego deweloper dysponujący obiektami w granicach miast jest doskonałym partnerem dla internetowych sprzedawców.

Dbanie o komfort klienta, to także organizacja sprawnego systemu zwrotów, których intensywność jest bardzo duża, szczególnie w branży odzieżowej. Obiekt, do którego trafiają takie towary musi być odpowiednio zaprojektowany, a także dysponować liczną kadrą. Rolą Panattoni jest m.in. zapewnienie pracownikom sprawnego dotarcia do pracy, a dostęp do infrastruktury jest kluczowy także dla odpowiedniego przepływu towarów, zarówno tych wracających w ramach zwrotów, jak i podróżujących do obiektów ostatniej mili, czy już do klienta końcowego. Realizując obiekty w strategicznych lokalizacjach, Panattoni zapewnia sprawny przepływ i szybkie dotarcie produktu do ostatecznego odbiorcy.

Spersonalizowana oferta, niezależnie od skali.

Oczywiście z perspektywy Panattoni kluczowe jest rozeznanie potrzeb najemców, które różnią się w zależności od skali działalności, miejsca w łańcuchu dostaw, a przede wszystkim rozwiniętych kanałów sprzedaży. Personalizując ofertę, deweloper może zaproponować mniejszy unit w ramach logistyki miejskiej, wielkopowierzchniowy magazyn centralny w pełni zautomatyzowany, czy średniej wielkości obiekt regionalny. Oczywiście klient o większych ambicjach może połączyć wszystkie możliwości, realizując z Panattoni cały system realizacji połączonych.

Panattoni BTS AmazonMateriały klientaPanattoni BTS Amazon

Potrzebna automatyzacja.

Przy rosnącej liczbie zamówień internetowych, automatyzacja w magazynach stała się już nie przewagą konkurencyjną, ale koniecznością. Doskonale sprawdza się tu przykład Czarnego Piątku, czyli istnego dnia konsumpcji. Dawniej przez kilka tygodni poprzedzających ten dzień, sklepy były niemalże wypychane dodatkowymi zapasami towarów, które w okolicach „Święta” były wyprzedawane, a placówki stacjonarne stanowiły swoisty bufor. Dziś, duża część sprzedaży przesuwa się do internetu, a miliony zamówień online obsłużyć muszą właśnie centra dystrybucyjne, czy magazyny centralne i dla klienta końcowego ogromne obłożenie nie będzie wystarczającym usprawiedliwieniem przesyłki spóźnionej o jeden dzień. Taką kulminację picków rozwiązać może tylko automatyka, która toczy istną walkę o wizerunek firmy, jako niezawodnej i zawsze dostarczającej produkty na czas.

Ważny jest klient, ważny pracownik.

Oferta Panattoni cały czas jest dostosowywana do e-commerce. Obiekty adresowane temu sektorowi wymagają wyższej jakości i przystosowania do prac znacznej liczby osób poprzez lepsze oświetlenie, obecność światła naturalnego, czy bardziej wydajne systemy grzewczo-wentylacyjne. Dlatego Panattoni z sukcesem realizuje politykę zrównoważonego rozwoju pod hasłem „Go Earthwise with Panattoni” – ponad rok temu do standardu obiektów firmy zaimplementowane zostały rozwiązania z zakresu ekologii i wellbeingu, które prowadziły do uzyskania co najmniej poziomu BREEAM Very Good dla każdej nowej realizacji. Dzisiaj poprzeczka powędrowała wyżej, sięgając oceny Excellent. Dodatkowo, w przypadku e-commerce Panattoni kładzie większy nacisk na wysokość budynków, tworząc również dodatkowe kondygnacje i wewnętrzne antresole, dzięki czemu deweloper skuteczniej wykorzystuje kubaturę obiektów.

Za przykład mogą posłużyć realizacje Panattoni dla firmy Amazon, w tym ostatnia liczy ok. 200 tys. m kw. powierzchni i pomieści do 30 milionów produktów. Będzie jednym z czterech w kraju wyposażonych w tysiące robotów transportowych. Inwestycja powstała z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju zarówno w trakcie procesu budowlanego, jak i rozwiązań samego budynku, gdzie skupiono się zarówno na środowisku, jak i na komforcie osób pracujących w obiekcie. Cała inwestycja powstała w niespełna 14 miesięcy.

Innym przykładem elastyczności Panattoni jest realizacja dla Frisco na warszawskich Bielanach, gdzie firma wynajęła 11 000 m kw. w ramach City Logistics Warsaw. Ponad 10 000 m kw. zostało przeznaczonych na dostosowany do specyfiki branży FMCG magazyn obsługujący zamówienia internetowe. W obiekcie znajduje się zarówno mroźnia, chłodnia, jak i pomieszczenie na towary suche. Cała powierzchnia została poddana wdrożeniu systemu HACCP - Systemowi Analizy Kontroli i Krytycznym Punktom Kontroli. Rozwój firmy Frisco, napędzany jest przez wzrost całego segmentu e-grocery, który szczególnie przyspieszył podczas pandemii. W pierwszej połowie 2021 r. internetowe zakupy w branży FMCG były o 50 proc. większe niż w pierwszym półroczu 2019 r. To zwiastuje kolejne tego typu inwestycje w przyszłości, na które Panattoni już jest gotowe.

Integracja i kompleksowość to podstawa działalności Panattoni nie tylko w obsłudze sektora handlu.

Firma stworzyła w Łodzi istną dzielnicę przemysłową - Central European Logistics Hub o docelowej powierzchni 600 000 m kw. W jej ramach deweloper dostarczył m.in. Panattoni Appliance Park, czyli klaster biznesowy dedykowany w całości dostawcom komponentów do fabryki zmywarek BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego, obecnej w dzielnicy. W ten sposób udało się stworzyć system naczyń połączonych, działających obok siebie. To doskonały przykład możliwości Panattoni i perspektyw m.in. dla sektora handlu, który na zintegrowanych łańcuchach dostaw opiera swoją stabilność i rozwój.

Materiał przygotowany przez firmę Pananttoni

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kraj

Tata Maty

W przewrotnym sensie jest beneficjentem rządów PiS, gdyż będąc ich konsekwentnym krytykiem, stał się znaczącą osobistością życia publicznego. Niektórzy określają go mianem „opozycyjnego celebryty”, na co Marcin Matczak nieco się zżyma. Ale w sumie nieźle oddaje ono jego status.

Rafał Kalukin
18.10.2021
Reklama