Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Rynek

Auta spalinowe do lamusa. Kolejna niepoważna deklaracja Polski

Izera nie sprawi, że Polacy przesiądą się chętnie do elektryków. Izera nie sprawi, że Polacy przesiądą się chętnie do elektryków. aoo8449 / PantherMedia
Podczas COP26 w Glasgow 33 państwa, 39 miast i regionów z całego świata, a także grupa firm podpisały deklarację na rzecz zakończenia sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 r. Wśród sygnatariuszy porozumienia znalazła się też Polska.

Najwyraźniej polski rząd uwierzył w cud Izery, dzięki której niebawem będziemy masowo przesiadać się z aut spalinowych do elektrycznych i dołączył do antyspalinowej koalicji. Przyszło mu to dość łatwo, bo deklaracja o odejściu od napędu spalinowego ma na razie miękki charakter.

Deklaracja przejścia na pojazdy bezemisyjne

Na dodatek lista państw sygnatariuszy jest dość skromna i w sporej części egzotyczna. Znalazły się na niej np. Azerbejdżan, Ghana, Dominikana, Kambodża, Kenia, Rwanda, Salwador, Paragwaj, Wyspy Zielonego Przylądka. Oczywiście są i inne, lepiej znane w motoryzacyjnym świecie, m.in. Norwegia (lider elektromobilności), Wielka Brytania, Niderlandy czy Dania. Jednak poza Indiami zabrakło tych największych, decydujących o rozwoju motoryzacji, jak USA, Chiny, Niemcy, Japonia, Korea Południowa. Mimo to wśród sygnatariuszy są miasta i regiony z tych krajów, np. koreańskie Seul, Ulsan, Sejong, a z USA m.in. Nowy Jork, San Diego, San Francisco czy stan Kalifornia. Spośród producentów aut deklarację podpisały General Motors, Ford, Mercedes Benz, Jaguar Land Rover, Volvo i chiński BYD Auto. Na liście nie ma jednak dwóch liderów światowej motoryzacji: Toyoty i Volkswagena.

„Jako rządy będziemy dążyć do tego, aby cała sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych była zeroemisyjna do 2040 r. lub wcześniej, lub nie później niż do 2035 r. na rozwiniętych rynkach. Jako rządy na rynkach wschodzących i w gospodarkach rozwijających się będziemy intensywnie pracować nad przyspieszoną proliferacją i przyjęciem pojazdów bezemisyjnych.

Reklama