Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Społeczeństwo

Tuboluby

Polskie gwiazdy YouTube

Wardęga Wardęga Youtube
Tradycyjna telewizja z prezenterami i ramówkami ma silną konkurencję. Dzisiaj każdy może mieć własną telewizję. Występować w niej i zarabiać.
Dziarski DziadekYoutube Dziarski Dziadek

Niektórzy zamiast YouTube piszą Jutube. Jedno słowo, prościej i swojsko. W końcu Jutube działa w Polsce od 2007 r., więc na dobre wpisał się w polską rzeczywistość. Obrósł polskimi kanałami. Dla tych, co jeszcze nie wiedzą – Jutube to serwis internetowy. Materiały wideo wrzuca się na stronę poprzez specjalne kanały, które zakładają prywatne osoby, firmy albo instytucje. Internauci mogą tam oglądać pojedyncze filmy albo subskrybować całe kanały, czyli zapisywać się na nie i dostawać powiadomienia za każdym razem, gdy coś nowego się pojawi (wtedy, w języku branży, nie jest się już zwykłym internautą, ale subskrybentem). Pierwsze lata Jutuba to przewaga skromnej wytwórczości Polaków na potrzeby własne, ku uciesze rodziny lub bliskich znajomych. Ktoś biegł i się przewrócił, kotek słodziutko śpi z psem na kanapie albo jedziemy z przyjaciółmi samochodem i śpiewamy piosenkę.

Oprócz tego stopniowo dołączały poważniejsze treści. Universal Music Polska, jedna z największych wytwórni płytowych, zaczęła na kanale pokazywać teledyski i fragmenty koncertów swoich gwiazd (obecna liczba subskrybentów – 17 tys. 678). Uniwersytet Warszawski udostępniał wykłady profesorów – Marka Belki, Henryka Samsonowicza albo Piotra Stępnia (od dwóch lat filmy utrzymują się na stałym poziomie kilkuset wyświetleń). Pojawiła się też Kancelaria Premiera, która na swoim kanale przypominała najciekawsze konferencje i wystąpienia szefa rządu (stali subskrybenci to 1874 widzów). Z tradycyjnej telewizji na swój jutubowy kanał Max TV przeniósł się również znany prezenter i komentator polityczny Mariusz Max ­Kolonko – w ciągu siedmiu pierwszych miesięcy ­nadawania osiągnął 11 mln wyświetleń i prześcignął ­nadających także SzymonaMajewskiegoSam i Jerzego Urbana jako tygodnik „Nie”.

Polityka 10.2014 (2948) z dnia 04.03.2014; Społeczeństwo; s. 30
Oryginalny tytuł tekstu: "Tuboluby"
Reklama