Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Społeczeństwo

Służbowe maile i telefony – tylko w godzinach pracy

Fran López / Flickr CC by 2.0
Jak wyeliminować stres związany z pracą? Na początek wystarczy wyłączyć służbowy telefon i zamknąć skrzynkę mailową. Niemiecki rząd chce w tym celu zmienić prawo.

Może trudno dać temu wiarę, ale średni dzień pracy wydłuża się coraz częściej na nasze życzenie – ze względu na stały dostęp do sieci pracownicy są niemal nieustannie dyspozycyjni. Nawet jeśli nikt (np. pracodawca) tego od nich nie oczekuje, odpowiadają na maile i wykonują zlecenia również poza godzinami pracy. Więcej: nawet jeśli na jakiś czas odrywają się od obowiązków po pracy, nie przestają o nich myśleć. Pokusę, by wyłączyć telefon, coraz trudniej przezwyciężyć. Zresztą na konkurencyjnym rynku lepiej – jak się niektórym wydaje – uchodzić za kogoś, kto zawsze jest osiągalny.

Miara stresu

Niemiecki rząd właśnie w tym upatruje dodatkowego źródła stresu. „Nie ma wątpliwości, że między stałą gotowością do pracy a podatnością na choroby psychiczne istnieje silny związek” – uważa minister pracy Andrea Nahles. Na zlecenie resortu Federalny Instytut Bezpieczeństwa i Higieny Pracy zbada przyczyny zawodowego stresu i oszacuje ich ekonomiczne koszty. Komplet danych rząd ma poznać i opublikować w 2016 roku. „Hałas da się zmierzyć decybelami. Znacznie trudniej zdefiniować stres” – tłumaczy Nahles.

A przeciwdziałać próbuje już dziś, podnosząc dyskusję na ten temat. Niemieccy pracownicy, uchodzący w Unii Europejskiej za jednych z najbardziej wydajnych, ze względu na stałą dyspozycyjność są szczególnie narażeni na wypalenie zawodowe. Według ostatnich szacunków poziom wypalenia wzrósł w ich przypadku o 50 proc. tylko w ostatnich 12 latach. Z badań Eurostatu wynika, że Niemcy wykonują służbowe obowiązki – bezpłatnie i już poza miejscem pracy – dodatkowo przez ok. 2,8 h dziennie.

Nie pisz, nie dzwoń

Postulat, by prawnie zakazać kontaktów przez telefon służbowy i pocztę elektroniczną po opuszczeniu miejsca pracy, popierają m.

Reklama