Społeczeństwo

Inny w szkole

Czy powinniśmy się obawiać placówek integracyjnych

Dziecko z problemami zanim pójdzie do szkoły trafia do poradni. Ta orzeka, jaka szkoła jest  dla niego najbardziej korzystna. Dziecko z problemami zanim pójdzie do szkoły trafia do poradni. Ta orzeka, jaka szkoła jest dla niego najbardziej korzystna. Szymon Blik / Reporter
Spod fali integracyjnego entuzjazmu zaczęły przebijać wątpliwości: czy szkoła publiczna, a nie specjalna, jest zawsze najlepsza dla niepełnosprawnego dziecka?
Integracja szkolna musi się rozwijać, bo taki jest trend na świecie.wasan gredpree/PantherMedia Integracja szkolna musi się rozwijać, bo taki jest trend na świecie.

Nowe patrzenie na niepełnosprawność zakłada, że dziecko zwane niepełnosprawnym powinno się uczyć ze zdrowymi, a nie wyłącznie z takimi samymi jak ono. Agnieszka Dudzińska, matka dziecka z zespołem Downa, poruszyła niebo i ziemię, żeby synek zaczął chodzić do klasy integracyjnej, a nie do specjalnej. Udało się. Poszedł do integracyjnej zerówki. Nauczył się literek. Mama dostała za to nominację do Stołka, nagrody „Gazety Stołecznej” dla osób, które się w czymś społecznym nadzwyczajnie wyróżniają.

Dziecko z problemami – z autyzmem, z zespołem Tourette’a, z downem, aspergerem, niedorozwojem – zanim pójdzie do szkoły, trafia najpierw do poradni, która orzeka, jaka szkoła jest dla niego najbardziej korzystna. Rodzice słabo wykształceni, biedni, z trudem funkcjonujący, specjalną przyjmują z aprobatą. Dziecko będzie miało lżej z nauką, chodziła siostra, może też pójść brat. Skończy zawodową specjalną, liźnie jakiegoś zawodu i będzie dobrze.

Dla rodzin z wyższych półek społecznych szkoła specjalna to piętno, naznaczenie, zamknięcie w getcie. Moje dziecko, krew z krwi, do specjalnej razem z dziećmi z patologii? Nie godzą się. Mają prawo. Niezależnie od decyzji poradni wybór szkoły należy do rodziców.

Najpierw rozważa się naukę w najbliższej szkole masowej. A dlaczego by nie? W bogatych krajach włączanie w nurt kształcenia masowego jest teraz popularne. Bierze się dzieciaka i włącza do licznej często klasy sprawnych i zdrowych. Na przyczepkę.

 

Polityka 43.2014 (2981) z dnia 21.10.2014; Społeczeństwo; s. 30
Oryginalny tytuł tekstu: "Inny w szkole"

Czytaj także

Nauka

Skąd dramatyczne wahania liczby infekcji covid-19?

Czym tłumaczyć gwałtowny spadek raportowanych zakażeń koronawirusem? Rozmawiamy z dr. Franciszkiem Rakowskim z ICM, który modeluje przebieg pandemii od samego jej początku.

Karol Jałochowski
26.11.2020