Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Która partia ma cię na celowniku? Zainstaluj wtyczkę, żeby się dowiedzieć

Targetowanie reklam w mediach społecznościowych opiera się na wykorzystywaniu informacji, które gromadzą o nas platformy internetowe na podstawie naszej aktywności w sieci. Targetowanie reklam w mediach społecznościowych opiera się na wykorzystywaniu informacji, które gromadzą o nas platformy internetowe na podstawie naszej aktywności w sieci. Unsplash
Jak politycy mogą manipulować w sieci, żeby zdobyć nasz głos w wyborach? Jednym ze sposobów jest rozpowszechnianie tzw. targetowanych reklam politycznych.

O targetowaniu reklam politycznych w mediach społecznościowych wciąż w Polsce wiemy mało. Od lat ten mechanizm jest wykorzystywany przez firmy chcące zachęcić nas do swoich produktów. Po tę samą broń w walce o głosy w coraz większym stopniu sięgają politycy. Pokazują to doświadczenia kampanii w innych krajach – w tym osławiony przykład wyborów prezydenckich w USA z 2016 r. i zaangażowanie Cambridge Analytica.

Targetowanie opiera się na wykorzystywaniu informacji, które gromadzą o nas platformy internetowe na podstawie naszej aktywności w sieci. Wiążą się z tym pewne zagrożenia. Spersonalizowane reklamy wykorzystują szczególne cechy czy słabości wyborców, przez które stają się oni bardziej podatni na ich przekaz. Umożliwiają partiom wybiórcze prezentowanie swojego programu, utrudniając analizę składanych obietnic czy dostrzeżenie niespójności. Zamykają więc wyborców w jeszcze szczelniejszych bańkach informacyjnych, a to pogłębia polaryzację polityczną.

Nie daj się zmanipulować, zainstaluj wtyczkę

Brytyjska organizacja Who Targets Me stworzyła wtyczkę do przeglądarek internetowych Chrome i Mozilla Firefox, która zbiera informacje na temat reklam politycznych wyświetlanych na Facebooku.

Wszystkie reklamy, które portal wyświetli, trafią do bazy Who Targets Me. Po jakimś czasie można sprawdzić, które partie kierowały do nas reklamy, jakie były to przekazy, oraz dowiedzieć więcej o tym, kto i dlaczego próbuje nas przekonać np. do poparcia konkretnego kandydata albo zniechęcić do głosowania na tę czy inną opcję polityczną.

Wtyczka Who Targets Me jest dostępna w języku polskim i w pełni bezpieczna. Dane użytkowników, takie jak numer, wyświetlane na Facebooku reklamy i informacje techniczne – na podstawie zgody – trafiają wyłącznie do organizacji Who Targets Me. Do korzystania z wtyczki potrzebne jest podanie płci i kodu pocztowego. Uwaga: działa tylko na komputerze, nie można z niej korzystać w wersji mobilnej.

Targetowanie pod lupą – przyłącz się!

Fundacja Panoptykon, Fundacja ePaństwo oraz Sotrender przygotowują projekt badawczy poświęcony przejrzystości reklam politycznych w internecie. Jego główna faza obejmie wybory parlamentarne w Polsce. Instalując wtyczkę już teraz, nie tylko dowiesz się więcej o tym, kto i w jaki sposób próbuje walczyć o poparcie, ale pomagasz w realizacji projektu. Wszystko po to, by rzucić więcej światła na to, jak partie polityczne w Polsce wykorzystują targetowanie reklam do zdobywania głosów, i sprawdzić, czy służy ono do manipulowania opinią publiczną.

Jak można pomóc?

1. Wejdź na: https://whotargets.me/en/.
2. Zainstaluj wtyczkę (dostępna na Chrome i Firefox).
3. Kliknij w ikonkę wtyczki i uzupełnij informacje o sobie (płeć, kod pocztowy).
4. Korzystaj z Facebooka na komputerze.
5. Od czasu do czasu kliknij w ikonkę, żeby zobaczyć, czy wtyczka pokazuje już jakieś wyniki.
6. Wyślij swoje uwagi na temat wtyczki na adres: fundacja@panoptykon.org. Zostaną przekazane twórcy wtyczki – organizacji Who Targets Me.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Kraj

Kaczyński się pozbierał, złapał cugle, zagrożenie nie minęło. Czy PiS jeszcze wróci do władzy?

Mamy już niezagrożoną demokrację, ze zwyczajowymi sporami i krytyką władzy, czy nadal obowiązuje stan nadzwyczajny? Trwa właśnie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, debata na ten temat, a wynik wyborów samorządowych stał się ważnym argumentem.

Mariusz Janicki
09.04.2024
Reklama