Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Społeczeństwo

Żałosne ocenianie online. Uczymy dzieci, jak kombinować

Jak wystawiać oceny w czasie zdalnego nauczania? Jak wystawiać oceny w czasie zdalnego nauczania? Grzegorz Celejewski / Agencja Gazeta
Skupianie się na ocenach szkodzi. Z matematyki można dostać ocenę, to zrozumiałe, ale ocena z etyki to koszmar, a ocena z WF-u za to, że przesłało się zdjęcie z ćwiczeń, to absurd.

Przed świętami, na miesiąc przed wystawieniem ocen za pierwsze półroczne, nauczyciele muszą powiadomić uczniów oraz rodziców, jakie stopnie planują postawić. W przypadku planowanych jedynek dotrzymanie miesięcznego terminu jest bezwzględnie obowiązujące. Takie mamy prawo oświatowe. Przekroczysz termin, nie będziesz mógł postawić oceny niedostatecznej. Gdy są to wyższe noty, można się nieco spóźnić z przekazaniem tej informacji. Jednak bez przesady.

Brakuje ocen do wystawienia ocen

W mojej szkole dyrekcja uprzedziła, aby nie zwlekać z przekazaniem dobrej bądź złej nowiny aż do Bożego Narodzenia, lecz uprzedzić wcześniej. „Nie róbcie ludziom takiego prezentu na święta. Poinformujcie jak najszybciej, niech się z tym oswoją”. To bardzo uczciwe podejście. Niestety, wielu nauczycieli nie ma z czego wystawić oceny na semestr, a Statut Szkoły nie przewiduje oceniania na koniec semestru bądź roku bez wcześniejszego wystawienia ocen cząstkowych. Do tego co najmniej trzech z każdego przedmiotu. Problem w tym, że z niektórych przedmiotów wielu uczniów wciąż nie ma, po ponad trzech miesiącach uczenia się, ani jednej oceny cząstkowej.

Problem nie dotyczy przedmiotów, które są nauczane w wymiarze wielu godzin w tygodniu, np. języka polskiego czy matematyki. Jednak przy wymiarze jednej godziny na tydzień sytuacja jest naprawdę trudna. A taki właśnie system – godzina na przedmiot – upowszechniła pisowska reforma edukacji (wcześniej też to się zdarzało, ale w mniejszym stopniu). Uczę takiego jednogodzinnego przedmiotu, więc dobrze rozumiem, jak poważny jest to problem, aby wszyscy uczniowie mieli co najmniej trzy oceny. Problem był całkiem spory nawet wtedy, gdy nauczanie odbywało się stacjonarnie.

Reklama