Społeczeństwo

Kiedy zacząć uczyć dziecko języków obcych?

Kiedy uczyć dziecko języków?

Dopóki dziecko nie nauczy się biegle czytać i pisac po polsku, niech uczy się jezyka obcego co najwyżej przez zabawę. To muszą być zajęcia w rodzaju rytmiki, a nie kursu językowego.

Tutaj nie można popaść w przesadę, żeby nie wyrządzić naszemu dziecku krzywdy. Niepiszący sprawnie i nieczytający mały człowiek uczy się skutecznie języka obcego tylko wtedy, jeżeli jest on naturalnym narzędziem porozumiewania i jest potrzebny do nawiązywania interakcji z rówieśnikami. Kiedy dziecko ma okazje często bawić się z obcojęzycznymi kolegami, wtedy zaczyna posługiwać się językiem obcym wcale nie zdając sobie z tego sprawy.

Czy więc zapisywać je na język obcy już w przedszkolu? Tak, jeśli jest to rytmika z umuzykalnieniem po angielsku. Takie zajęcia mogą być wartościowe, bo stymulują zmysły, a każda stymulacja jest potrzebna dla rozwoju. Czy dziecko powinno uczęszczać na lekcje angielskiego w pierwszej klasie, kiedy dopiero uczy się pisać i czytać? Tak, jeśli jest to rytmika z umuzykalnieniem, z zajęciami z rysunku, nauką angielskich wierszyków, połączona z nauką tańca. Czyli zajęcia zintegrowane.

Ale jeśli dziecko jeszcze nie umie sprawnie czytać i pisać w języku ojczystym, a zapisuje się je na zajęcia, na których wykorzystuje się te umiejętności, przyniesie to więcej szkody niż pożytku.

Dziś roi się od ofert nauczania języków obcych w błyskawicznym tempie i w bezstresowych warunkach. Trzeba na nie uważać, nie poddawać się iluzjom. I nie wpadać w histerię, że jeśli 4-latek jeszcze nie zaczął kuć słówek, to już się języka nie nauczy. Zresztą, dzisiejsze dzieci angielszczyznę przyswajają przez skórę, tyle jej sączy się z komputerowo-telewizyjnego świata.

U 6–7-latka rozwija się dopiero zdolność do abstrakcyjnego myślenia, on dopiero zaczyna poznawać abstrakcyjne cyfry i litery. Stosowanie tych dziwnych wytworów w języku obcym, który sam w sobie jest dla niego czystą abstrakcją – może okazać się stresującym zadaniem nie do wykonania. Zbyt duża ilość informacji i zbyt skomplikowane zadania mogą przeciążyć jego ośrodkowy układ nerwowy, a chaos może zahamować proces nauki w ogóle. Psychologowie ostrzegają, że konsekwencje takiego chaosu mogą być bardzo szerokie i wykroczyć poza szkołę oraz edukację. Zanim więc poślemy 7-latka na angielski, sprawdźmy, w jaki sposób będzie on uczony. A najbezpieczniej: poczekajmy jeszcze rok albo dwa.

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Pomocnik Historyczny

Losy władczyń, które nie mogły dać mężom potomka

Kobieta, która nie mogła urodzić następcy tronu, była narażona na niebezpieczeństwa.

Tomasz Targański
23.02.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną