Świat

Czy wierzący są lepszymi ludźmi?

Swoje życie poświęciła chorym i najbiedniejszym. Opiekowała się nimi w slumsach Kalkuty, zupełnie nie troszcząc się o siebie. Matka Teresa jest symbolem bezgranicznej miłości do bliźniego i samopoświęcenia. Jej życie jest argumentem za tym, że ludzie głęboko religijni są bardziej skłonni pomagać innym, niż ludzie niewierzący.

Faktycznie wszystkie religie nawołują do zachowań altruistycznych. Socjolodzy uważają, że ma to kolosalne znaczenie zwłaszcza w dużych grupach społecznych. Jednak czy ludzie wierzący są naprawdę mniej egoistyczni? Dwaj badacze z uniwersytetu British Columbia postanowili zweryfikować te teorie.  Ara Norenzayan i Azim Shariff opublikowali wyniki swoich badań na łamach magazynu „Science”.

W przeprowadzonych przez nich ankietach ludzie wierzący przyznawali się do hojniejszego sponsorowania działalności charytatywnej i częstszego udziału w pracach społecznych, niż niewierzący.

Badacze postanowili jednak sprawdzić, na ile deklaracje sondażowe mają odzwierciedlenie w rzeczywistości.  Postanowili przeprowadzić dodatkowo eksperyment o nazwie „Dobry Samarytanin”. Zainscenizowali sytuację iście biblijną: mężczyzna leżał na drodze i udawał, że zaniemógł. Jak się okazało religijność ludzi, biorących udział w eksperymencie, nie miała nic wspólnego z gotowością do niesienia pomocy.

Ara Nornzayan i Azim Shariff doszli do jeszcze jednej ciekawej konkluzji. Ich zdaniem ludzie znacznie mniej oszukują, jeśli wierzą, że są obserwowani przez jakąś istotę, wyżej stojącą od nich pod względem moralnym. Studenci, którym opowiedziano o tym, iż widziano w auli ducha dawnego ucznia tej szkoły, ściągali znacznie mniej od grupy studentów, którym oszczędzono tej legendy. Podobną sytuację zaobserwowano w grupie dzieci. Pozostawiono je same z książką i zakazem jej otwierania. Dzieci usłuchały zakazu dopiero wówczas, gdy  dodano, że pilnować ich będzie niewidzialna księżniczka Alicja.

Badacze doszli do wniosku, że w anonimowych sytuacjach ludzie wierzący nie zachowują się bardziej przyzwoicie od niewierzących – kluczowe znaczenie ma świadomość (bądź jej brak), czyjejś obecności – kogoś, kto ocenia ich działania.

Istnieją różne opinie na temat tego, czy ludzie głęboko religijni są bardziej tolerancyjni w stosunku do innych wyznań – czy wręcz przeciwnie. Fundacja Bertelsmanna w ramach projektu „Religionsmonitor” doszła do wniosku, iż tak właśnie jest – ludzie głęboko religijni są bardziej otwarci na inne wyznania. Do dokładnie przeciwnych wniosków doszedł prof. Hans-Georg Ziebertz z Uniwersytetu w Würzburgu. Z jego badań wynika, że doktrynalna wiara prowadzi do nietolerancji wobec innych wyznań.

Istnieje teoria, że religia była spoiwem, które wiązało wielkie społeczności. Ludzie o jednym wyznaniu czuli się dobrze w swoim gronie, bo wyznawali te same wartości. W tej grupie łatwiej też im było współpracować.

Ara Nornzayan i Azim Shariff są zdania, że w międzyczasie na wielu płaszczyznach to państwo przejęło rolę religii, to ono dba o to, by ludzie trzymali się reguł i żyli we wspólnocie. „Dziś ludzie odnaleźli pozareligijne drogi do współpracy – także bez Boga” – uważa Ara Norenzayan.

Więcej na ten temat

Warte przeczytania

Reklama

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Kraj

Fundusz Odbudowy. Po co lewicy romans z PiS?

Inicjatywa i sprawczość. Na dźwięk tych słów politycy polskiej opozycji tracą rozum. Nie tylko lewicy zresztą.

Łukasz Lipiński
27.04.2021
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną