Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Świat

Ciotka Jemima znika z kuchni

Wyraźnie rodzi się nowa norma ocen i zachowań. Wyraźnie rodzi się nowa norma ocen i zachowań. materiały prasowe

Pogodna twarz Ciotki Jemimy zniknie z opakowań mąki na placuszki śniadaniowe i syropów popularnej serii produktów spożywczych Quaker Oats. Była codzienną twarzą Ameryki od 131 lat, ale już nie będzie, bo uosabia stereotypy rasowe. W jej ślady pójdzie zapewne uśmiechnięty Wujek Ben, firmujący popularną w połowie świata markę ryżu. I zażywna kucharka z opakowań Mrs. Butterworth’s. Na fali wielkich emocji i debat po zabójstwie czarnoskórego George’a Floyda koncerny dokonują przeglądu swoich marek pod kątem poprawności rasowej. Sięgają daleko: Colgate wycofuje w Chinach i sporej części Azji popularną pastę do zębów Darli (dawniej Darkie) z wizerunkiem kolejnego Wujka Bena o błyszczących zębach.

Ruszyła też fala przeprosin za wydarzenia sprzed lat. Gigant rynku ubezpieczeń Lloyd’s przeprasza, że ubezpieczał statki z niewolnikami i dorobił się na tym niecnym handlu. Brytyjska sieć browarów i pubów Greene King przeprasza za swojego założyciela, który trzymał niewolników na Karaibach i ostro występował przeciwko ich uwolnieniu. Właścicieli niewolników, którzy w dodatku wywalczyli sute odszkodowania, kiedy niewolnictwo zostało zniesione, wytropiły w swojej przeszłości wielkie banki: Royal Bank of Scotland, Berclays i HSBC – i solidarnie piszą teraz w oświadczeniach, że nie są z tej przeszłości dumne.

Nawet jeśli w dużej części są to działania PR, rodzaj zdobywania poprawnościowych punktów czy uprzedzanie potencjalnych kryzysów wizerunkowych, wskazują one, jak bardzo zmienił się klimat. Wyraźnie rodzi się nowa norma ocen i zachowań, tak jak wcześniej #MeToo przeorało inną sferę tabu. Nowe wolne od pracy płatne święto 19 czerwca, w rocznicę uwolnienia ostatnich niewolników w Teksasie w 1865 r., ustanowione w tym roku przez szereg koncernów, w tym General Motors, Ford, Nike, Google, Twitter czy Uber, też można traktować jako rzecz z pogranicza PR.

Polityka 26.2020 (3267) z dnia 23.06.2020; Ludzie i wydarzenia. Świat; s. 9
Reklama