Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Świat

Szczepionka na całe zło

Jak szczepi się świat

90-letnia Brytyjka Margaret Keenan została zaszczepiona jako pierwsza w Europie. 90-letnia Brytyjka Margaret Keenan została zaszczepiona jako pierwsza w Europie. PA / PAP
Ruszyła największa operacja logistyczno-medyczna w dziejach. I w zasadzie jest to podróż w nieznane.
Pierwszy transport szczepionek dla Izraela witał oficjalnie premier Beniamin Netanjahu.Pool/Reuters/Forum Pierwszy transport szczepionek dla Izraela witał oficjalnie premier Beniamin Netanjahu.

Wielka Brytania zaczęła szczepienia najwcześniej w Europie – i był w tym element prestiżowego wyścigu. Uczestniczy w nim Rosja, ze swoją szczepionką Sputnik V; według informacji ministerstwa zdrowia przyjęło ją 100 tys. osób. W Chinach szczepionką Sinopharm, według oficjalnych danych, miało zostać zaszczepionych milion osób, a prezydent-elekt Joe Biden wśród zadań na swoje 100 pierwszych dni zapowiedział szczepionkę dla 100 mln osób.

Ale to dopiero skromne początki. Pfizer i BioNTech deklarują, że wyprodukują szczepionkę dla 25 mln osób w 2020 r. i 650 mln w roku następnym. Moderna mówi o 100–125 mln dawek w pierwszym kwartale przyszłego roku. Nieprędko uda się zatem zatrzymać pandemię rozgrywającą się na arenie gromadzącej dziesięciokrotnie razy więcej uczestników. Odporność uzyskać musi prawdopodobnie 65–70 proc. populacji, ale część ludzi odmówi szczepienia. Większość z tych, którzy się zdecydują, zostanie zmuszona do ustawienia się w długiej kolejce (WHO szacuje, że ludzie młodzi i zdrowi zaczekają aż do połowy 2022 r.). Operacja dostarczenia szczepionki będzie największym wyzwaniem logistycznym w historii cywilizacji. I wreszcie – zimowa faza szczepień to dopiero początek długiego procesu o trudnym do przewidzenia przebiegu.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych oszacowało, że ładunek jednej dawki szczepionki dla całej ziemskiej populacji wypełni luki bagażowe 8 tys. towarowych jumbo jetów (Boeing 747). Firma kurierska DHL, która do tej pory wykonywała ponad 700 lotów cargo dziennie, szacuje, że dostarczenie 10 mld dawek będzie wymagało 15 tys. lotów. To jednak nie kłopot. „Jeśli przedsięwzięcie się nie uda, to z całą pewnością nie z powodu logistyki” – mówi o akcji szczepień szef Deutsche Post DHL Frank Appel (dla Deutsche Welle).

Polityka 51.2020 (3292) z dnia 15.12.2020; Świat; s. 42
Oryginalny tytuł tekstu: "Szczepionka na całe zło"
Reklama