Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Świat

Fashionalism po filipińsku

T-shirt może zmienić świat?

Na zdj. filipińska koszulka z Goerge'em, antybohaterem narodowym. Fot. mtoz, Flickr, CC by SA Na zdj. filipińska koszulka z Goerge'em, antybohaterem narodowym. Fot. mtoz, Flickr, CC by SA
T-shirty zostały „skolonizowane' przez Amerykanów - od Kairu po Manilę. Nadchodzi jednak nowa era, twierdzą młodzi projektanci z Filipin i obserwatorzy kulturowych zmian: renesans narodowych symboli.

Team Manila, studio graficzne i firma odzieżowa ze stolicy Filipin, która w swoich kolekcjach odwołuje się do symboli narodowego ruchu oporu, wpadła na pomysł, by wyprodukować koszulkę z podobizną Ninoy Aquino, bohatera opozycji, który walczył z dyktaturą w latach 80. W tym roku Filipiny obchodzą 25. rocznicę jego zabójstwa, które zmobilizowało opozycję do walki z reżimem Ferdinanda Marcosa, w efekcie obalonego.

Producent mówi, że celem kampanii jest nie tylko sprzedaż, ale także chęć zainteresowania młodych Filipińczyków ich własnym dziedzictwem kulturowym. To T-shirt, który ma inspirować: "Nadszedł czas nowych bohaterów, bohaterów nowej generacji. Możesz nim być ty, może nim być każdy. Koszulka to tylko początek". Jednej z innych kolekcji odzieżowych firmy (marka nosi nazwę Re-publika) towarzyszy manifest niemal rewolucyjny, wzywający do powstania z prochów, inicjowania zmian i odnowy życia publicznego (Reinvent the public).

Fashionism

Dlaczego młodzież tak chętnie kupiła pomysł T-shirtu z podobizną narodowego bohatera? Nacjonalizm nie jest przecież w modzie. Projektant koszulki przekonuje, że zainicjował ruch patriotyczny. "Wszyscy dziś noszą zachodnie ubrania. Młodzież filipińska zapomniała skąd pochodzi. Próbujemy wskrzesić filipińską kulturę, łącząc to, co najbardziej przemawia do młodych: przedmioty codziennego użytku, wzornictwo i modę - doskonałe nośniki patriotycznego przesłania. Dzięki tym koszulkom studenci i młodzi profesjonaliści z Manili zyskali własny głos, twierdzi projektant.

A co powiedziałby na to Ninoy? Czy nie miałby nic przeciwko temu, że jego podobizna, powielona w tysiącach kopii, wisi w oknach wystawowych i ląduje w pralce? Dziedzictwo kulturowe w ostatecznym rozrachunku należy do konsumenta, odpowiada BBC. To konsument ma ostatnie słowo i w polityce, i w modzie. A ostatnio poglądy polityczne coraz rzadziej wyrażane są poprzez udział w zorganizowanych ruchach, coraz częściej natomiast tym, co się nosi. Nowe zjawisko ma już nazwę: fashionalism. Po polsku...?

Więcej na ten temat
Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną