Laura Claridge: Tamara Łempicka. Między art deco a dekadencją. Tłum. Ewa Hornowska. Dom Wydawniczy Rebis. Poznań 2000, s. 532
Jej obrazy kupowali namiętnie do swych kolekcji Jack Nicholson, Madonna czy Barbara Streisand, a jeden z nich osiągnął na aukcji w Nowym Jorku zawrotną cenę blisko dwóch milionów dolarów. Do Tamary Łempickiej należały lata dwudzieste i trzydzieste tego wieku. Brylowała w salonach Paryża, skandalizowała, portretowała najsłynniejsze postacie epoki, zasłynęła tajemniczym związkiem z Gabrielem D’Annunzio. Malowała odważnie piękne nagie ciała, wyrażała w swej sztuce prawdziwego ducha tamtych czasów, zwanego dziś art deco. A później uciekła przed Niemcami do Ameryki, by ostatecznie osiąść w Meksyku. Świat zapomniał o niej na wiele lat, a i jej obrazy utraciły swą magnetyczną siłę. Triumfalnie powróciła do galerii i na rynek sztuki w latach 70., by jeszcze u schyłku życia nacieszyć się odkurzoną sławą. Ta potężna książka napisana została z detektywistyczną dokładnością, z nienaganną, niezwykle wciągającą narracją, ale niekiedy z lekko prokuratorską nutą. Autorka prześledziła biografię Tamary od pierwszych chwil po urodzeniu do ostatnich chwil przed śmiercią. Pełne wzlotów i upadków, triumfów i dramatów niezwykłe życie niezwykłej malarki, w której żyłach płynęło sporo polskiej krwi.
[warto mieć w biblioteczce]
[nie zaszkodzi przeczytać]
[tylko dla znawców][czytadło][złamane pióro]