Archiwum Polityki

Pierwsza rada za darmo

Partie wystawiają kandydatów na prezydenta RP, a ci chcą wiedzieć, na jakie realne poparcie ze strony politycznych ugrupowań mogą liczyć. Tymczasem to nie partie wybiorą prezydenta RP, ale miliony wyborców. To ich kandydat musi przekonać o swoich zaletach. Sprawić, by wyborca określonego dnia postawił krzyżyk obok jego nazwiska – by kupił ten towar, a nie inny. Jak się dobrze sprzedać? Pierwszą radę dajemy za darmo. Konsultantem marketingowych porad dla kandydatów, zamieszczonych przy ich sylwetkach, jest Tomasz Szymchel, ekspert public relations, doradca w kilku kampaniach wyborczych.

Poparcie sił politycznych jest ważne, gdyż partie dają zaplecze finansowe (są dla banków lepszym gwarantem kredytów niż powstałe ad hoc „personalne” komitety wyborcze) i struktury w terenie. Ostatecznie liczy się jednak masowe poparcie społeczne zdobyte wielką pracą, ale także subtelnymi zabiegami socjotechnicznymi, którymi zajmują się spece od politycznego marketingu.

Marketing obejmuje zarówno wygląd kandydata, sposób zachowania, mówienia, poruszania się, słownictwo, gestykulację, mimikę jak i grafik oraz mapę jego spotkań, przemówień, wywiadów.

Polityka 20.2000 (2245) z dnia 13.05.2000; Kraj; s. 20