Archiwum Polityki

Kot bury

Krzyżacy w reklamie firmy Atlas poprosili o polski klej do glazury, firma Henkel ostro zaprotestowała, a wokół całej sprawy powstała spora wrzawa. Takie barwne potyczki jak między Atlasem i Henklem zdarzają się w polskim świecie reklamowym jeszcze rzadko. W ciągu dwóch lat działania Komisja Etyki Reklamy otrzymała tylko dziewięć zażaleń.

„Daję wam te dwa nagie miecze, w zamian dajcie nam waszego kleju” – tak w reklamie firmy Atlas są sparafrazowane słowa, które przed bitwą pod Grunwaldem Krzyżacy mieli wypowiedzieć do króla Władysława Jagiełły. Po 590 latach od słynnej bitwy, a prawie 800 lat od sprowadzenia zakonu do Polski, problem Krzyżaków wybuchł z nową siłą. Stają się oni nie tylko zagrożeniem dla polskiej kinematografii (dwie ekranizacje in spe), ale wywołują także konflikt międzynarodowy, a konkretnie między dwiema firmami, niemiecką Henkel i polską Atlas.

Polityka 40.2000 (2265) z dnia 30.09.2000; Społeczeństwo; s. 96