Archiwum Polityki

Nasi w czołówce

Od czasu, gdy przed pół rokiem opublikowaliśmy dodatek zatytułowany „e-Handel”, gospodarką internetową wstrząsnął głęboki kryzys. Doszło do poważnego załamania na światowych giełdach. Papierowe fortuny właścicieli firm internetowych pryskały jak bańki mydlane. Paradoksalnie jednak Internet wyszedł z kryzysu obronną ręką.

• Skończył się cud i wiara, że narodziła się Nowa Ekonomia, w której nie obowiązują stare reguły gospodarczej gry. Kryzys po prostu pokazał, że sieć nie jest jakimś cudownym wynalazkiem, nieokreśloną cyberprzestrzenią, w której nie obowiązują prawa i problemy rzeczywistego świata. Skoro w prawdziwym świecie zdarzają się napady na banki, trudno się dziwić, że konta internetowe są zagrożone przez elektronicznych złodziei. Skoro w prawdziwym biznesie podstawowym kryterium sukcesu jest zysk, dlaczego spółki internetowe miałyby być rozliczane inaczej? Menedżerowie mogli się przekonać, że również w nowych dziedzinach gospodarki obowiązują reguły, jakich nauczyli się w starych szkołach biznesu.

Ciekawe są wyniki badań, jakie w trakcie letniej kanikuły przeprowadzili analitycy firmy Andersen Consulting. Ich celem było określenie kondycji elektronicznej gospodarki w Europie na podstawie wypowiedzi szefów firm. Po raz pierwszy uwzględniono w tych sondażach Polskę, Czechy i Węgry.

Mimo wszelkich niedostatków, jak słaba infrastruktura telekomunikacyjna czy wciąż mała liczba aktywnych internautów, te wyniki są dla polskiej gospodarki bardzo obiecujące. Okazuje się, że jeśli chodzi o wykorzystanie Internetu w logistyce, odstajemy od średniej europejskiej zaledwie o 6 pkt. (w Polsce – 28 proc. badanych deklaruje takie zastosowanie, w Europie – 34 proc.). Bijemy Europę, jeśli chodzi o wykorzystanie Internetu w marketingu (korzysta z tej metody już 84 proc. badanych polskich firm w porównaniu z 72 proc. firm europejskich).

Jeszcze lepiej wypadają nasi przedsiębiorcy, jeśli chodzi o plany w stosunku do Internetu. Ponaddwukrotnie więcej polskich niż europejskich biznesmenów (88 proc.

Dodatki 43.2000 + Polityka. Internet. e-biznes (90079) z dnia 21.10.2000; s. 4
Reklama