Archiwum Polityki

Kasjer kodowany

Płacenie rachunków czy choćby sprawdzanie stanu konta w banku przez Internet – to na pewno duża wygoda. Bezpieczeństwu operacji służą specjalne systemy kodowania.

W Polsce usługi internetowe wprowadziły do oferty: Pekao SA, WBK, Lukas Bank, Fortis Bank, BPH oraz Handlobank – pion detaliczny Banku Handlowego. Do internetowej obsługi klientów szykują się kolejne placówki, m.in. PKO BP i BGŻ. Z usług w sieci korzystać mogą ci klienci, którzy mają tradycyjne konta. Założenie konta internetowego trwa nawet ponad tydzień, ale biorąc pod uwagę, że to dopiero początek tego typu usług w naszym kraju, wkrótce należy się spodziewać zmian na lepsze.

• Jako pierwsze obsługę elektroniczną kont zaoferowało klientom Pekao SA tworząc Telepekao 24; dostęp do tej opcji mają posiadacze Eurokonta WWW (niezbędne są miesięczne wpływy powyżej 500 zł). Usługa jest dość ograniczona – nie ma dostępu do informacji na temat tradycyjnego konta (inne banki oferują możliwość sprawdzania stanu posiadania na wszystkich kontach). Można jednak dokonywać przelewów międzybankowych czy do ZUS, a także płacić rachunki.

• Pod koniec ubiegłego roku pojawiła się internetowa oferta krakowskiego Banku Przemysłowo-Handlowego – Sez@am. Klienci mają tu do wyboru trzy rodzaje rachunków: Sezam, Sezam Student i Sezam Junior – ich otwarcie wiąże się z mniejszym miesięcznym obciążeniem finansowym niż w przypadku Telepekao 24. Dodatkową atrakcją jest możliwość robienia zakupów w wielobranżowym internetowym sklepie Optimusa (www.emarket.pl) – należność, bez zbędnych utrudnień, ściągana jest bezpośrednio z konta.

• Jesienią ubiegłego roku swoje usługi internetowe udostępnił też Wielkopolski Bank Kredytowy, uważany za jeden z najbardziej zaawansowanych na krajowym rynku w tej branży. Usługi dostępne w WBK24 internet/wap to m.in. możliwość sprawdzenia bieżącego salda, historii operacji, dokonywanie przelewów między rachunkami własnymi i na rachunki w innych bankach.

Dodatki 43.2000 + Polityka. Internet. e-biznes (90079) z dnia 21.10.2000; s. 8
Reklama