Archiwum Polityki

Na ekranie

1. „Za wszelką cenę”
Oscarowy zwycięzca mijającego roku i jeszcze jeden zasłużony sukces Clinta Eastwooda, który na starość kręci coraz dojrzalsze filmy, nie przejmując się zbytnio modami i hollywoodzkimi trendami.

2. „Ukryte”

Najlepszy film europejski mijającego sezonu, obsypany 4 Feliksami i wyróżniony Nagrodą Specjalną w Cannes. Sens i diagnozę bezkompromisowego dramatu Austriaka Michaela Haneke zrozumiano lepiej po spaleniu kilku europejskich przedmieść przez arabskich imigrantów.

3. „Głową w mur”

Nieznany nikomu Fatih Akin – niemiecki reżyser tureckiego pochodzenia – zaskoczył nową formułą melodramatu i po wywalczeniu Złotego Niedźwiedzia na berlińskim festiwalu awansował do elitarnej filmowej ekstraklasy.

4. „Dziecko”

Canneński triumf paradokumentalnego dzieła belgijskich braci Dardenne, przypieczętowany drugą w ich karierze Złotą Palmą, nie przełożył się jednak w żaden sposób na sukces frekwencyjny.

5. „Przeznaczone do burdelu”

Dzięki odważnym decyzjom m.in. Artura Liebharta, dyrektora festiwalu Doc Review, nareszcie do kin regularnie zaczynają trafiać najwartościowsze dokumenty. Ten sygnowany nazwiskami Zany Briski i Rossa Kauffmana jest poruszającą przypowieścią o okrucieństwie losu.

6. „Miasto gniewu”

Amerykański scenarzysta i reżyser Paul Haggis zaskoczył zjadliwym dramatem na temat rasizmu, wzajemnych stereotypów i uprzedzeń uniemożliwiających porozumienie w wielonarodowych społeczeństwach.

7. „Karol, człowiek który został papieżem”

Film biograficzny o Janie Pawle II zgromadził blisko 2 mln widzów.

Polityka 51.2005 (2535) z dnia 24.12.2005; Kultura; s. 70
Reklama