Archiwum Polityki

Nowe cuda świata

Trwa obłędny wyścig, by budować wyżej, szerzej, dalej, głębiej. Oto dziesięć cudów świata powstałych w ostatnich dekadach.

Tama Trzech Przełomów (Chiny)
Największa hydrobudowa w historii świata. Zapora na rzece Jangcy, której budowa trwała od 1993 do 2006 r. Wiele związanych z nią informacji budzi podziw, zdumienie, niekiedy nawet przerażenie. Z terenów przyszłego zalewu wysiedlono 1,4 mln osób, a zbiornik o długości 600 km napełniany jest wodą już od trzech lat. Jej poziom osiągnął już 160 m, a za dwa lata dojdzie do 185 m. 26 generatorów o łącznej mocy 18,2 tys. MW wytwarzać będzie 10 proc. energii elektrycznej kraju. To budowa, przeciwko której zgodnie protestowali archeolodzy (zalane liczne zabytki), ekolodzy (wyginą setki gatunków zwierząt i roślin) i geolodzy (niebezpieczeństwo naturalnych katastrof), a nawet ekonomiści (nieopłacalna) i inżynierowie (wielkie ilości szlamu mogą uszkodzić turbiny). Zwyciężyła jednak narodowa gigantomania i wątpliwe względy gospodarcze. Oficjalnie budowa kosztowała 25 mld dol., ale eksperci szacują, że realnie mogło to być nawet 77 mld, z czego lwia część została po prostu zdefraudowana.

Eurotunel

Wprawdzie najdłuższy na świecie jest otwarty w 1988 r. tunel łączący japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido (54 km), ale tylko jego 23 km przebiegają pod dnem morskim. Pierwszeństwo należy się więc krótszemu w całości (50,5 km), ale dłuższemu pod wodą (40 km) połączeniu Wielkiej Brytanii i Francji pod kanałem La Manche. Jest to też budowla symboliczna, spełniająca odwieczne marzenia stałego połączenia wyspy z resztą Europy. Składa się z trzech, wydrążonych 40 m pod dnem morskim, odrębnych tuneli (dwa kolejowe, jeden awaryjny). Kursujące co godzina pociągi łączą Paryż z Londynem i potrzebują na pokonanie tunelu 35 minut. Otwarto go w 1994 r. po 7 latach prac. Całkowity koszt budowy wyniósł 15 mld euro.

Lotnisko Kansai

(Japonia)
W całości położone na sztucznej wyspie (długiej na 4 km, szerokiej na kilometr) z lądem połączone jest najdłuższym na świecie dwukondygnacyjnym mostem (3,7 km).

Cywilizacja Polityka. Cywilizacja. Zeszyt 9. Lata 1991-1995 (90128) z dnia 28.04.2007; s. 138
Reklama