Maja Mozga-Górecka
Salon

Poszerzanie pola doświadczeń

Japońska architektura w Europie

4 października 2022
Otwarty w styczniu tego roku Dom Muzyki (pow. 9000 m²) kosztował 80 mln euro i jest częścią – krytykowanej za imperialną skalę – rewitalizacji 200-letniego parku Városliget. W ramach rządowego projektu powstało tam m.in. Muzeum Etnograficzne i Centrum Sztuki Współczesnej NEO, w realizacji jest Galeria Narodowa (proj. SANAA). Więcej na: ligetbudapest.hu. Otwarty w styczniu tego roku Dom Muzyki (pow. 9000 m²) kosztował 80 mln euro i jest częścią – krytykowanej za imperialną skalę – rewitalizacji 200-letniego parku Városliget. W ramach rządowego projektu powstało tam m.in. Muzeum Etnograficzne i Centrum Sztuki Współczesnej NEO, w realizacji jest Galeria Narodowa (proj. SANAA). Więcej na: ligetbudapest.hu. Palkó György
Transparentna, organiczna, zakotwiona w lokalnym krajobrazie. Innowacyjna w podejściu do formy, funkcji i materiału, nie zapomina o ludzkich potrzebach – ducha i ciała. Taka jest japońska architektura w Europie.

Lotos dla autokraty

Krzywoliniową, dziurawą strukturę dachu Domu Muzyki docięto do zielonych gospodarzy terenu. Budynek w Budapeszcie ma przybliżać historię muzyki i bogatą spuściznę rodzimych kompozytorów, funkcjonując „w synergii i harmonii z naturą”. Pnie rosnących w środku drzew łatwo pomylić ze smukłymi podporami stropu. Szklana fasada zaciera granicę między parkiem a architekturą – Japończycy tę sztukę opanowali do perfekcji. Dach porównuje się do plasterka kłącza lotosu – składnika kuchni orientalnej. Obok sal wystawowych i kawiarni działa kopuła dźwięku – 32 głośniki tworzą wrażenie zanurzenia się w falach dźwiękowych. To nawiązanie do sferycznego audytorium, pomysłu kompozytora Karlheinza Stockhausena, zrealizowanego na Expo’70 w Osace. Wydawałoby się, że tego typu ikoniczną, wizjonerską i kosmicznie drogą architekturę przegonił z Europy poprzedni kryzys. Na Węgrzech jednak społeczna kontrola władzy jest nikła. Kontekst polityczny i tysiące złotych liści zdobiących sufit skłoniły krytyka „Guardiana” Olivera Weinwrighta do pytania: „Czy zachwycające dzieło Fujimoto nie jest tylko kolejnym kulturalnym świecidełkiem dla opresyjnego przywódcy Victora Orbana?”.

Wnętrze Domu Muzyki w parku Városliget w Budapeszcie.Palkó GyörgyWnętrze Domu Muzyki w parku Városliget w Budapeszcie.

Świat może być lepszy

W Metz we Francji stworzył (z Jeanem de Gastines) filię Centrum Pompidou. Jej rzeźbiarski dach to echo dalekowschodnich tradycji rzemieślniczych – drewniana konstrukcja powstała bez metalowych złączy, na wzór bambusowego kapelusza. Ale dziś od efektownych ikon, jak ta w Metz, więcej emocji budzi architektura społecznie zaangażowana. Sławę i podziw w oczach kolejnych pokoleń architektów przyniosły Japończykowi tymczasowe schronienia dla ofiar trzęsień ziemi, tajfunów i wojen. „Innowacji nie ogranicza rodzaj budynku, a współczucia – budżet.

Salon 12/2022 (100201) z dnia 03.10.2022; Życie w architekturze; s. 114
Oryginalny tytuł tekstu: "Poszerzanie pola doświadczeń"

Maja Mozga-Górecka

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.