Joanna Rachoń
Salon

Underground jest ciekawszy

Ikikata, galeria dla twórców „totalnych”

5 września 2023
„Aquarium piranha” oraz „Arrival of a happy shark” autorstwa Darii Infanti. „Aquarium piranha” oraz „Arrival of a happy shark” autorstwa Darii Infanti. serwis prasowy Galerii Ikikata Art, Jan Burbicki
Jedna z najmłodszych galerii na mapie Mazowsza. Zwraca uwagę stylem działania właścicielki, Katarzyny Szwarc, która konsekwentnie idzie własną drogą. Na przekór modom i tendecjom.

Japońskie słowo ikikata jest nieprzetłumaczalne na inne języki (najbliższe mu jest chyba angielskie wyrażenie: way of doing things – sposób tworzenia rzeczy). Jako nazwa galerii świadczy o fascynacji jej założycielki kulturą Japonii, ale przede wszystkim idealnie oddaje jej stosunek i do sztuki, i do życia.

Kilka sylab, wiele znaczeń. Ikikata oznacza proces powstawania, drogę od idei do realizacji, ważność każdego jej etapu. Prócz celu liczy się sposób, w jaki do niego dążymy, w jakim stylu pokonuje się dystans. Ile włożymy w to serca, wysiłku, staranności.

Wystawa Wojtka Więckowskiego „These things are for real” to projekt intedyscyplinarny, łączący malarstwo, grafikę, video-art oraz improwizację instrumentalną.serwis prasowy Galerii Ikikata Art, Jan BurbickiWystawa Wojtka Więckowskiego „These things are for real” to projekt intedyscyplinarny, łączący malarstwo, grafikę, video-art oraz improwizację instrumentalną.

Bunt i kontemplacja. – Dla mnie sztuka to życie z otwartym umysłem, jedna z ostatnich form wolnej i autentycznej wypowiedzi. Interesuje mnie z jednej strony bunt, przekora, z drugiej – potrzeba medytacji, kontemplacji, poszukiwania jedności, pełni. Taki punk i zen w myśleniu o sztuce charakteryzuje moje estetyczne wybory – zdradza Katarzyna Szwarc.

„Amon Fremon” – rzeźba Konrada Trzeszczkowskiego z wystawy zbiorowej „Nie ma być ładnie”, poświęconej sztuce buntu.serwis prasowy Galerii Ikikata Art, Jan Burbicki„Amon Fremon” – rzeźba Konrada Trzeszczkowskiego z wystawy zbiorowej „Nie ma być ładnie”, poświęconej sztuce buntu.

Konsekwencja i zaufanie. Wypatruje twórców „totalnych”, czyli bezkompromisowo realizujących swoją pasję. Tylko tacy są dla niej ciekawi. – Cenię artystów, którzy tworzą, bo to wartościuje ich istnienie, których nie ograniczają mody ani oczekiwania. Dla większości z nich to wybór bardzo ryzykownej i trudnej życiowej drogi. Godziny samotnie spędzane w pracowni nad czymś, co może spotkać się z niezrozumieniem. Moim zadaniem jest sprawiać, aby się nie zniechęcali, ukazywać inną perspektywę na to, co robią, dawać bezwzględne wsparcie.

Rzeźba użytkowa Cyryla Zakrzewskiego, w tle – obraz olejny Łukasza Zbroi; kadr z Warszawskich Targów Sztuki.serwis prasowy Galerii Ikikata Art, Jan BurbickiRzeźba użytkowa Cyryla Zakrzewskiego, w tle – obraz olejny Łukasza Zbroi; kadr z Warszawskich Targów Sztuki.

Krok od Warszawy. Podkowa Leśna, miasto-ogród, to idealny adres. Do galerii trzeba się wybrać specjalnie. Nikt nie wpada tu w przerwie na lunch.

Salon 16/2023 (100213) z dnia 04.09.2023; Prezentacje; s. 98
Oryginalny tytuł tekstu: "Underground jest ciekawszy"

Joanna Rachoń

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.