Budynek edukacyjny w Lob Marszewo, Gdynia
Rozproszone bryły obiektu, spięte jednorodnym ogrodzeniem, nawiązują do archetypu stodoły. Zastosowana w nich konstrukcja z prefabrykatów wielkogabarytowych z drewna laminowanego krzyżowo (CLT) zaprocentowała wytrzymałością, świetnymi parametrami akustycznymi i termicznymi. Technologia CLT jest coraz bardziej ceniona na świecie, ale po raz pierwszy zastosowano ją całościowo w polskim obiekcie użyteczności publicznej. O tym, jak trudne to było wyzwanie, świadczy fakt, że od szkiców koncepcyjnych do oddania budynku do użytku minęło osiem lat.
Marcin Gierbienis, Damian Poklewski-Koziełł, Gierbienis + Poklewski s.c.,
„Projekt w Leśnym Ogrodzie Botanicznym był dla nas przełomowy: pozwolił założyć pracownię i spełnić marzenie o realizacji obiektu w całości drewnianego, w technologii CLT”.
Galeria 1. Piętro ING, Warszawa
Projekt wnętrz biurowo-konferencyjnych (2500 m2) z publiczną ekspozycją kolekcji Fundacji Sztuki Polskiej ING (120 prac współczesnych artystów). Przestrzeń stworzona dla budowania relacji międzyludzkich, w której pierwszoplanową rolę gra sztuka, stwarzając pretekst do refleksji i rozmowy. Architekci zrezygnowali z białych muzealnych ścian, kreując wnętrza bardziej hotelowe. Pełne kolorów, wzorów i faktur. Starannie wyselekcjonowanego designu, także z recyklingu. Taka koncepcja wydaje się sprzyjać nawiązywaniu kontaktu ze sztuką. Znajdziemy tutaj nawiązania do klasycznych rozwiązań wystawienniczych, chociażby charakterystyczne nisze, pałacowe łuki. Oprócz pomieszczeń tylko dla pracowników ING, zaprojektowano strefę otwartą dla wszystkich – z kącikami do spotkań, wspólnym stołem do pracy i kawiarnią PrzeLew.
Piotr Kalinowski, Katarzyna Majer-Hola, pracownia architektoniczna MIXD
„Staraliśmy się jak najbardziej twórczo podejść do przestrzeni ING. Mamy sporo doświadczeń w projektowaniu ze sztuką, ale tutaj po raz pierwszy była ona punktem wyjścia do naszej pracy”.
Grand Hotel, Łódź
Po czterech latach rewitalizacji zabytkowym wnętrzom przywrócono wytworność. Zajęła się tym słynna rodzina Likusów, specjaliści od przywracania blasku legendarnym polskim hotelom. Warstwa po warstwie usunięto stare tynki, boazerie, farby olejne. Udało się odsłonić oryginalne fragmenty XIX-wiecznych fresków, sztukaterii i połączyć je z minimalistycznym wystrojem. Na swoje miejsce wróciła Cafe Grand i teatr. Są indywidualnie zaprojektowane apartamenty, przestrzenie eventowe, SPA z basenem i dwie restauracje. Na wewnętrznym skrzydle powstały tarasy z zielenią, których częścią są sale wystawiennicze w ogrodach, bo Grand wiąże się jak za dawnych dobrych lat ze światem sztuki.
***
Jury Nagrody Specjalnej Magazynu „Salon” o tym, jak widzi konkurs architektoniczny i za co będzie przyznawać punkty. Ważna jest nie tylko forma, ale też rozwiązania z myślą o środowisku, o wszystkich użytkownikach wnętrz. Cenimy projektowanie uniwersalne, zaangażowane społecznie.
Mikołaj Wierszyłłowski
architekt wnętrz, projektant produktu
Cieszę się, że powstała Nagroda Specjalna „Salonu”, przyznawana – w ramach Nagrody Architektonicznej Polityki – najlepszym projektom wnętrz użyteczności publicznej. To szansa na integrację środowisk architektów i wnętrzarzy, które nieczęsto ze sobą współpracują. A przecież wnętrza to jedna z branż (obok elektrycznej, sanitarnej, konstrukcyjnej), w których architekci współdziałają na co dzień. Godne uwagi są nie tylko przestrzenie butików, hoteli, restauracji, rezydencji, ale i urzędów, szpitali, lotnisk, dworców.
Mirosław Nizio
architekt i mecenas kultury
Od najlepszych wnętrz oczekuję, żeby były nie tylko estetyczne i funkcjonalne, ale również miały wartość narracyjną. Dobry projekt opowiada unikalną historię – to dla mnie kluczowy element w architekturze. Analizując kontekst miejsca, osobiste doświadczenia i potrzeby użytkowników przestrzeni, jako architekci mamy niepowtarzalną szansę tworzyć nowe warstwy znaczeniowe. Dzięki temu przestrzeń zaczyna działać na emocje, powstają miejsca nieobojętne. Takich będę szukał jako juror.
Maciej Franta
architekt
Architektura to nauka o formie i otaczającej nas przestrzeni. Obie tworzą nasz świat. Dlatego tak ważna jest synergia i spójność funkcjonalności oraz piękna. Naszym światem najbliższym są wnętrza, w których się rodzimy, wychowujemy, uczymy, tworzymy więzi, starzejemy się i na każdym z tych etapów chcemy czuć się bezpiecznie.
To ten świat kształtuje całe nasze życie.
Anna Lorens
architektka, wykładowca Politechniki Warszawskiej
Nagroda za projekt wnętrza jest kategorią szczególną. Nobilituje niezwykle istotną i współzależną część architektury. Chciałabym promować rozwiązania czytelne, adekwatne do stylu życia użytkowników i w sposób logiczny skonfrontowane z czasem i miejscem. Oceniając nominowane projekty, mam w głowie słowa Brunona Munariego: „Ludzie, doświadczając pewnych przejawów prostoty lub syntezy, zwykle mówią: »Ja też mogę to zrobić«. W istocie, gdy ludzie wypowiadają to zdanie, mają na myśli, że mogliby teraz zrobić to jeszcze raz, gdyż w przeciwnym razie zrobiliby to wcześniej. Uproszczenie jest zawsze oznaką inteligencji, głosi starożytne chińskie przysłowie: czego nie można powiedzieć w kilku słowach, nie da się powiedzieć w wielu”.
Maria Tyniec
artystka, architektka wnętrz, publicystka
Konkursy architektoniczne, jak i prasa zwana wnętrzarską, pełnią rolę edukacyjną. To ogromna odpowiedzialność. Promują wzorce (oby warte powielania), dają wybór oraz wspierają twórców i inwestorów w dążeniu do jak najlepszych realizacji. Wierzę, że nasiąkamy tym, z czym obcujemy na co dzień, i że do dobrego człowiek szybko się przyzwyczaja. Dlatego szczególnie zależy mi na promowaniu świetnie zaprojektowanych realizacji dla dzieci – przedszkoli, szkół, obiektów sportowych, ale też przychodni czy szpitali.
Łukasz Błoński
dyrektor handlowy FOX DEKORATOR, sponsora Nagrody Specjalnej Magazynu „Salon”
Bardzo dobrze wspominam finalistów ubiegłorocznej edycji Nagrody, szczególnie Szkołę Ukraińską, powstałą w zrywie społecznym w jednym z biurowców w stolicy. Trzeba zwracać uwagę na to, jak rozwijają się dzieci, zwłaszcza emocjonalnie i społecznie. Wrażliwość na ich potrzeby może zapobiec problemom w późniejszym czasie. W dzisiejszym świecie warto doceniać działania architektów, którzy myślą o przyszłości najmłodszych i projektują dla nich spokojną, barwną oraz bezpieczną przystań.
Jakub Szczęsny
architekt, publicysta
Jako juror wielu konkursów architektonicznych niejednokrotnie zadaję sobie pytanie, jakie są granice oceny ściśle formalnej, a na ile należy wziąć pod uwagę kontekst zgłoszonego projektu, który przecież ma zazwyczaj przemożny wpływ na jego kształt i funkcjonowanie. Bo w końcu, gdzie kończy się architektura, a zaczyna się człowiek?
***
Do finału Nagrody Specjalnej Magazynu Salon przeszły obiekty, które otrzymały największą liczbę zgłoszeń nadesłanych przez ekspertów magazynu. Nominacje do nagrody były bezpłatne.
Laureata Nagrody Specjalnej Magazynu SALON wybierze jury w składzie:
Anna Lorens – architektka, projektantka wnętrz i produktu, adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, laureatka pierwszej edycji Konkursu TEORIA Fundacji im. Stefana Kuryłowicza; Maria Tyniec – architektka wnętrz, artystka; Maciej Franta – architekt, założyciel pracowni architektonicznej Franta Group Architects, na liście 40 under 40 (40 najbardziej obiecujących europejskich architektów, którzy nie ukończyli 40. roku życia) w 2022 r.; Mikołaj Wierszyłłowski – projektant produktu i architekt wnętrz. Prowadzi w Poznaniu studio Wierszyłłowski i Projektanci. Prezes Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych; Kuba Szczęsny – ma doświadczenie w projektach ze skraju architektury, sztuki i dizajnu. Interesuje go prowokowanie ludzi do interakcji dlatego często pracuje w przestrzeniach publicznych, od Polski po Australię. Współtworzył Grupę Projektową Centrala i markę domów prefabrykowanych Simple House. Prowadzi pracownię projektową DS1 na studiach magisterskich ASK na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Jest pierwszym polskim architektem, którego projekt, Dom Kereta, znalazł się w kolekcji stałej MoMA w Nowym Jorku; Mirosław Nizio – architekt, rzeźbiarz oraz mecenas kultury. Ekspert z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie projektowania przestrzeni publicznych: architektury, muzeów, ekspozycji historycznych, wystaw, pomników pamięci oraz kompleksowych koncepcji rewitalizacji terenów poprzemysłowych i przestrzeni miejskich; Łukasz Błoński – dyrektor handlowy marki FOX DEKORATOR; Małgorzata Tomczyk – twórczyni i redaktor prowadząca magazynu Salon, wydania specjalnego Polityki o architekturze, designie i sztuce.
Dziękujemy wszystkim nominującym do Nagrody Specjalnej Magazynu SALON.