„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Gdzie szukać dinozaurów

Na tropach dinozaurów

Katie Peek
Liczba nowych odkryć rośnie lawinowo, więc kości dinozaurów będzie szybko przybywać

Od czasu, kiedy 200 lat temu opisano w Anglii po raz pierwszy kości dinozaura, na świecie znaleziono około 11 tys. dinozaurowych szczątków, z czego dwie trzecie w Ameryce Północnej i Europie. Większość tych znalezisk pochodzi z ojczystych krajów paleontologów, którzy dokonali odkryć, stąd nadreprezentacja rejonów o dobrze rozwiniętej paleontologii. Samantha Hopkins z University of Oregon zwraca nawet uwagę, że więcej znalezisk na terenie jej stanu pochodzi z obszarów wzdłuż utwardzonych i dobrze utrzymanych dróg niż z poboczy gorzej dostępnych szlaków. Ostatnie dziesięciolecia przyniosły jednak geograficzną ekspansję stanowisk ze skamieniałościami, w szczególności we wschodniej Azji i południowej części Ameryki Południowej. To rozszerzenie zasięgu stanowisk dinozauronośnych wymaga wykształcenia lokalnych paleontologów, a to nie zawsze jest proste, zważywszy na niszowy (i zwykle kiepsko płatny) charakter tej profesji. Takie inwestycje przynoszą jednak owoce: do dziś paleontolodzy opisali około 1000 gatunków dinozaurów i przypuszczają, że pozostało jeszcze do odkrycia co najmniej drugie tyle.

Polityka 23.2021 (3315) z dnia 31.05.2021; Świat Nauki; s. 89