Co bardziej kształtuje człowieka: geny czy wychowanie?

W świetle osiągnięć współczesnej nauki nie ma wątpliwości, że podobnie jak inne organizmy ludzi ukształtował trwający miliony lat proces ewolucji. Równocześnie jednak człowiek jest istotą niezwykle plastyczną, a jego mózg dojrzewa przez ok. 20 lat. Dlatego to, co wrodzone, splata się nierozerwalnie z tym, co nabyte. I trudno stwierdzić, gdzie kończy się jedno, a zaczyna drugie.

Skomplikowanie i pewną jałowość tej dyskusji dobrze widać na przykładzie sporów, czy poziom inteligencji zależy bardziej od dziedzictwa genetycznego, czy środowiska, w którym człowiek wyrasta. Często można przeczytać, że czynniki genetyczne wyjaśniają 50 proc., a środowiskowe pozostałe 50 proc. tego zróżnicowania. Tylko co to znaczy?

W rozmowie z POLITYKĄ prof. Włodzimierz Oniszczenko z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego obszernie to wyjaśniał: Wyobraźmy sobie test inteligencji, którym badamy wszystkich dorosłych Polaków. Każda z osób poddanych temu testowi uzyskuje konkretny wynik.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj