W czym tkwi sekret długowieczności?
Komórka nowotworowa macicy; rak to wciąż po zawałach serca i udarach mózgu, najczęstsza przyczyna zgonów w krajach rozwiniętych.
SCIENCE PHOTO LIBRARY/EAST NEWS

Komórka nowotworowa macicy; rak to wciąż po zawałach serca i udarach mózgu, najczęstsza przyczyna zgonów w krajach rozwiniętych.

Zdaniem ekspertów tajemnica wolniejszego starzenia się nie jest ukryta w chemii, lecz w mięśniach (a właściwie w regularnej aktywności fizycznej) oraz w naszej codziennej diecie. Najlepiej niskokalorycznej. Reguła, którą rozpowszechniają autorzy badań nad starością, jest zaskakująco prosta: im mniej kalorii, tym lepiej, bo kalorie skracają życie.

Niskokaloryczna dieta obniża stężenie insuliny, spowalnia metabolizm i spadek poziomu DHEA (to dehydroepiandrosteron, hormon produkowany przez nadnercza, z którego powstają hormony płciowe), a poza tym przyczynia się do mniejszej produkcji zagrażających zdrowiu wolnych rodników tlenowych – ma zatem idealny wpływ na parametry regulujące długość życia. Problem polega jednak na tym, że chcąc uzyskać spodziewane korzyści z tej metody, powinniśmy obniżyć konsumpcję aż o 30 proc., czyli z ok. 2500 do 1700 kilokalorii dziennie. To bardzo restrykcyjny cel, bo trzeba uważać, by przy zmniejszeniu posiłków nie pojawiły się niedobory witamin i składników mineralnych.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj