Jak mierzy się oglądalność programów telewizyjnych?
Elektroniczne badania zachowań widowni telewizyjnej prowadzi się dopiero od niedawna.
Robert S. Donovan/Getty Images

Elektroniczne badania zachowań widowni telewizyjnej prowadzi się dopiero od niedawna.

Na polskim rynku telewizyjnym odbierać można przeciętnie ok. 200 kanałów. Od czasu do czasu stacje podają, ile osób obejrzało jakiś program, i chętnie licytują się tzw. oglądalnością. Jak zmierzyć oglądalność danego kanału, sprawdzić, co kto lubi i na dodatek w jakim jest wieku? Odpowiedzi na te pytania udziela telemetria – stosunkowo młoda dziedzina telekomunikacji. Zasada jej działania jest następująca: umieszcza się w losowo wybranych mieszkaniach odpowiednie urządzenie, które dokonuje pomiaru wybranej wielkości, a wynik przesyła poprzez Internet, drogą radiową lub telefoniczną do centrali.

Takie elektroniczne badania zachowań widowni telewizyjnej prowadzi się dopiero od niedawna. Wcześniej selekcjonowano losowo grupy badawcze, np. 1000 osób, którym płacono za regularne wypełnianie ankiet. Z tych danych wyliczano szacunkowe procenty i przenoszono na całość społeczeństwa. Badanie obarczone było jednak błędem – tym mniejszym, im większą grupę poddawano badaniu.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj