Niezbędnik

Kontener z żaglem

Okręt wojenny Henryka VIII Tudora, XVI w. Okręt wojenny Henryka VIII Tudora, XVI w. Duncan Walker / Getty Images
Jeśli wielkie kontenerowce zostaną rzeczywiście wyposażone w nowoczesne żagle umożliwiające znaczną obniżkę zużycia paliwa, historia transportu morskiego zatoczy koło.
Współczesny kontenerowiecKim Steele/Getty Images Współczesny kontenerowiec

Zamkną, nie zamkną? Pytanie to powraca jak bumerang za każdym razem, gdy w pobliżu Kanału Sueskiego (zbudowanego w XIX w.) robi się niespokojnie. Ostatni raz było tak w 2011 r., kiedy w Kairze trwały masowe demonstracje ludzi domagających się ustąpienia prezydenta Hosniego Mubaraka. Tydzień później cena za baryłkę ropy przekroczyła 100 dol., a świat polityki i biznesu z niepokojem patrzył w kierunku Bliskiego Wschodu. By uspokoić sytuację, Egipcjanie rozmieścili dodatkowych żołnierzy w strefie kanału. Mimo pewnych opóźnień wszystko przebiegało sprawnie – statki, jak zawsze, ustawiały się w konwojach i płynąc z prędkością 11–16 km/godz. i w odstępach co 2–3 km, pokonywały przesmyk w kilkanaście godzin.

Kanał Sueski to dziś jedna z największych morskich magistrali handlowych świata. Miesięcznie przepływa tędy ok. 1,5 tys. statków, w tym mnóstwo kontenerowców, tankowców i coraz więcej gazowców. Tędy wędruje ok. 10 proc. wszystkich towarów wożonych po świecie statkami. To także szlak o gigantycznym znaczeniu strategicznym. Nie ma tygodnia, aby nie przepływał tędy jakiś amerykański krążownik czy lotniskowiec.

To jednocześnie dowód na to, jak ważny dla człowieka stał się transport wodny. Już faraonowie rozważali budowę kanału łączącego Morze Czerwone z Nilem. Według starożytnych historyków myślał o tym już Senuseret III władający Egiptem prawie cztery tysiące lat temu, ale budowa wykopu ruszyła prawdopodobnie dopiero za czasów Necho II, czyli ponad tysiąc lat później. Kontynuował ją perski król Dariusz. Nie wiadomo jednak, czy dokończył dzieło.

Niezbędnik Inteligenta „Wynalazki, które wstrząsnęły światem” (100105) z dnia 29.02.2016; Ruch; s. 62
Reklama