Najpiękniejsze stacje kolejowe
Dworce jak katedry
10 najpiękniejszych i najciekawszych dworców świata – wybór autorski.
Gare du Nord w Paryżu
Corbis

Gare du Nord w Paryżu

Gare du Nord w Paryżu

Ponieważ to w Anglii i Francji rozpoczął się złoty okres kolejnictwa, w tych krajach definiowano, jak ma wyglądać nowy typ architektury podróży. Brytyjczycy stawiali na utylitaryzm konstrukcji, Francuzi na monumentalność. Paris-Nord, stacja powstała w 1865 r. – w najlepszym czasie dla dworców kolejowych – to przykład dojrzałej architektury. Należy do najstarszych, najwspanialszych i wciąż najliczniej odwiedzanych w Europie – co roku obsługuje ok. 190 mln pasażerów. To na niej zatrzymują się pociągi Eurostar z Londynu.

Majestatyczną, neoklasycystyczną fasadę z kamiennych bloków zaprojektowaną przez Jacques’a-Ignace Hittorffa zdobią 23 figury kobiece, z których każda, wysoka na ponad 5 m, uosabia jedną z popularnych destynacji, m.in. Londyn, Berlin, Amsterdam i Warszawę. Pary jońskich pilastrów flankują z każdej strony wielki łuk środkowego okna i cztery mniejsze, boczne. Równolegle do osi wejścia umieszczono tory kolejowe. Budynek dzięki kształtowi przeszklonego łuku w centralnej części w symboliczny sposób wprowadzał pociąg do miasta.

W wielu dworcach z tego okresu ozdobna fasada miała ukryć przed wzrokiem techniczną, utylitarną część – wielkoprzestrzenną halę peronową, trwałą, ale ażurową konstrukcję z żelaza. Budynek główny był rodzajem parawanu, za którym tkwiła pragmatyczna maszyneria służąca podróży.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj