Osoby czytające wydania polityki

„Polityka” - prezent, który cieszy cały rok.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Kraj

POLITYKA z najlepszą okładką prasową XV-lecia!

Okładka POLITYKI (nr 26 z 2008 r.) z hasłem „Wymazywanie Wałęsy”, autorstwa Marka Kwiatkowskiego, otrzymała tytuł najlepszej okładki prasowej XV-lecia. Okładka POLITYKI (nr 26 z 2008 r.) z hasłem „Wymazywanie Wałęsy”, autorstwa Marka Kwiatkowskiego, otrzymała tytuł najlepszej okładki prasowej XV-lecia. Polityka
Okładka POLITYKI z hasłem „Wymazywanie Wałęsy”, przygotowana przez Marka Kwiatkowskiego, otrzymała tytuł najlepszej okładki prasowej XV-lecia w konkursie organizowanym przez Izbę Wydawców Prasy.
Marek Kwiatkowski z nagrodąTadeusz Późniak/Polityka Marek Kwiatkowski z nagrodą

Jubileuszowa Nagroda GrandFront została przyznana najlepszej okładce opublikowanej w ostatnich 15 latach. Konkurs GrandFront to najbardziej prestiżowe polskie wyróżnienie dla twórców grafiki prasowej. Zwycięski projekt wybrały redakcje prasowe spośród tych, które otrzymały nagrodę GrandFront w poprzednich edycjach konkursu. Każda redakcja mogła oddać jeden głos. Ogłoszenie wyników odbyło się w poniedziałek podczas uroczystej gali w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Okładka naszego redakcyjnego kolegi w 2009 r. otrzymała nagrodę główną w kategorii Czasopisma. W tym samym roku zdobyła również pierwsze miejsce i nagrodę ArtFront w kategorii Czasopisma opinii.

– Ta okładka POLITYKI jest okładką szczególną, wychodzącą poza ramy dobrej okładki magazynu. To w tej chwili, z perspektywy czasu, już symbol tamtych lat. Okładka jest bardzo plakatowa, używa oszczędnych środków wyrazu, działa jak ikona, nosi ogromny ładunek emocjonalny. „Wymazywanie Wałęsy” ma dużą szansę zostać ponadczasowym śladem, który będzie w jakimś sensie ilustrował polską transformację i jednocześnie historię polskiej prasy – powiedział o zwycięskiej okładce Jacek Utko, zdobywca wielu prestiżowych międzynarodowych nagród i członek Jury Konkursu GrandFront.

Okładka zapowiadała tekst Janiny Paradowskiej „Wymazać Wałęsę” (czerwiec 2008 r)., w którym publicystka komentowała publiczną dyskusję, jaką wywołała książka dwóch historyków związanych z IPN: Sławomira Cenckiewicza i Piotra Gontarczyka „SB a Lech Wałęsa. Przyczynek do biografii”. Paradowska pisała wówczas: „Po tej dyskusji to on będzie ostatecznie zwycięzcą, bo nie da się Lecha Wałęsy wymazać, »wygumkować« z historii Polski i zastąpić braćmi Kaczyńskimi. A o tym, że był twardy, uparty i niezłomny, mówią już nawet jego przeciwnicy. Lech Wałęsa jest już mitem, a z mitami trudno wygrać”.

Człowieka można wymazywać, a symbole i legenda zostają, bo tych wymazać się nie da – mówi Marek Kwiatkowski, grafik, od 15 lat związany z POLITYKĄ, dodając, że to jego szczęśliwa okładka, bo temat pozostaje aktualny, tak jak żywa jest legenda i symbol Wałęsy: – Ta okładka to nie mem, który po kilku tygodniach nie jest już rozumiany. Myślę, że będzie aktualna jeszcze za kolejne 15 lat.

Marek Kwiatkowski jest grafikiem z 30-letnim doświadczeniem. Przez 13 lat pracował na Akademii Sztuk Pięknych, w tym jako adiunkt w pracowni rysunku. Przez dwa lata był także związany z „Gazetą Wyborczą”.

Najlepsza okładka 2016 r.

Do rywalizacji o miano najlepszej okładki w 2016 r. stanęło prawie 200 redakcji, które przesłały 293 prace w 9 kategoriach dla prasy drukowanej.

Zwycięzców konkursu wyłoniło 30-osobowe Jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej, redaktorzy i wydawcy. Wybór tegorocznego zwycięzcy poprzedzony był długą dyskusją, a przy podejmowaniu decyzji jurorzy zwracali uwagę zarówno na użyte środki artystyczne, jak i emocje wywoływane przez poszczególne okładki.

Zwycięzcą jubileuszowej, XV edycji konkursu GrandFront wybrano okładkę Harper’s Bazaar nr 10 z 2016 r. Jak podkreśla Małgorzata Śliwińska, członkini Jury, „Harper’s Bazaar to najdłużej na świecie wydawany magazyn o modzie i stylu życia – w USA pierwszy numer wyszedł 150 lat temu w 1867 r. Ale Harper’s Bazaar to nie tylko biblia mody, ale też przewodnik po sztuce, kulturze i literaturze z najwyższej półk”. Hasło zwycięskiej okładki to „elektryzująca” Monika Brodka.

Inna okładka Marka Kwiatkowskiego (POLITYKA 24/16), ilustrująca tekst o relacjach Jarosława Kaczyńskiego z narodowcami, zwyciężyła w kategorii „Polityka, ekonomia, społeczeństwo”.

Więcej na ten temat
Reklama
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną