MBA – przepustka do lepszego świata
Dyplom MBA daje nie tylko prestiż, ale i lepsze zarobki. Co sprawia, że każdego roku tysiące ludzi na całym świecie decyduje się zainwestować swój czas i (niemałe) pieniądze i wybiera tę ścieżkę zawodowego rozwoju?
Dużym atutem kursów MBA jest możliwość nawiązania międzynarodowych relacji biznesowych.
Dmitriy Shironosov/PantherMedia

Dużym atutem kursów MBA jest możliwość nawiązania międzynarodowych relacji biznesowych.

MBA – co to za studia?

Studia Master of Business Administration, popularnie nazywane MBA, to studia interdyscyplinarne, które w praktyczny sposób mają nauczyć studentów zarządzania firmą i prowadzenia własnego biznesu. Ponad 100 lat temu wymyślili je Amerykanie. To właśnie w Stanach, a konkretnie w Harvard Graduate School of Business Administration, otworzono w 1908 r. pierwszy tego typu program. 50 lat później pierwszą uczelnią w Europie, mającą w swej ofercie podobny kurs, był francuski INSEAD. Kolejne programy MBA wyrastały jak grzyby po deszczu. Dziś są dostępne na ponad 200 uczelniach na całym świecie, w tym na kilkunastu w Polsce.

W naszym kraju pierwszym miejscem, które w 1989 r. wprowadziło ten poziom edukacji, była Międzynarodowa Szkoła Zarządzania, która przekształciła się w Akademię Leona Koźmińskiego. W 1991 r. Uniwersytet Warszawski we współpracy z University of Illinois uruchomił w Polsce pierwszy program MBA, w ramach którego można uzyskać stopień magistra.

Czego można się nauczyć?

Założenia, które towarzyszyły twórcom studiów MBA, pozostają niezmienne. Absolwenci mają wiedzieć, jak zarządzać przedsiębiorstwem i sprawnie podejmować biznesowe decyzje, stąd na wielu uczelniach warunkiem przystąpienia do rekrutacji jest kilkuletnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierowniczym. Do tego dochodzi rozmowa kwalifikacyjna i zazwyczaj testy: językowy i GMAT (Graduate Management Admission Test – anglojęzyczny egzamin sprawdzający wiedzę z zakresu matematyki oraz znajomości języka angielskiego).

Zajęcia trwają zazwyczaj dwa lub trzy semestry i najczęściej są prowadzone w trybie zaocznym (w weekendy), choć zdarzają się też programy z zajęciami stacjonarnymi, które odbywają się popołudniami.

Niezwykle istotna jest interdyscyplinarność tych studiów, która polega na tym, że w swych programach łączą one zagadnienia z wielu dziedzin naukowych, m.in. ekonomii, psychologii, socjologii, analizy jakościowej, marketingu, zarządzania zasobami ludzkimi, rachunkowości i prawa.

Coraz większą wagę przywiązuje się też do tzw. dyscyplin miękkich – przywództwa, komunikacji, tajników negocjacji. Na zajęciach studenci (absolwenci różnych kierunków studiów i specjaliści z różnych branż) dzielą się bezpośrednimi przykładami ze swojej zawodowej działalności i na podstawie własnych doświadczeń omawiają konkretne biznesowe zagadnienia.

Dużym atutem kursów MBA jest możliwość nawiązania międzynarodowych relacji biznesowych. Z tego względu wiele studentów wybiera studia za granicą lub na uczelniach, które współpracują z partnerskimi placówkami w innych krajach. Zdarzają się nawet kursy prowadzone przez trzy międzynarodowe uczelnie.

Oprócz standardowych kursów MBA wyróżnia się też programy Executive MBA (dla wyższej kadry zarządzającej), Global Executive (dla menadżerów pracujących w instytucjach międzynarodowych) oraz MBA ukierunkowane na działalność konkretnego sektora rynku, np. dla branży energetycznej, medycznej, finansowej czy specjalistów działających w sektorze technologii komputerowych.

Czytaj także

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj