Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Nauka

Ratować talenty przed rzezią

Debata ekspertów: jak zarazić dzieci pasją do matematyki

Matematyka jest podstawowym narzędziem służącym do świadomego bycia w świecie. Matematyka jest podstawowym narzędziem służącym do świadomego bycia w świecie. Meseritsch Herby / Smarterpix/PantherMedia
Matematyka to więcej niż jeden ze szkolnych przedmiotów. Jeśli uczyć jej odpowiednio, kształtuje umiejętność krytycznego myślenia. A to dziś zdolność bezcenna – przekonywali uczestnicy debaty w redakcji POLITYKI.
prof. Edyta Gruszczyk-KolczyńskaTadeusz Późniak/Polityka prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska

Znaczenie matematyki wzrosło, gdy w 2010 r. po ćwierć wieku przerwy znowu stała się obowiązkowym przedmiotem na egzaminie maturalnym. Zwolennicy tego przedmiotu, chwaląc decyzję władz oświatowych, narzekali jednocześnie, że na poziomie podstawowym próg przejścia został ustawiony zbyt nisko. Przeciwnicy z kolei argumentowali, że są przecież ludzie od dziecka na bakier z matematyką, skoro więc nie zamierzają zostać inżynierami lub informatykami, po co mają przez całą szkołę żyć w stresie w obawie przed czekającym ich maturalnym sprawdzianem?

Matematykę w zakresie programu szkolnego potrafi opanować każde sprawne umysłowo dziecko – zbija argumenty sceptyków prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. – Więcej, w wieku przedszkolnym ponad połowa maluchów ujawnia duże uzdolnienia matematyczne – to właśnie najlepszy czas, by umiejętnie wprowadzać je w świat matematyki. Umiejętnie, a więc dostosowując poziom nauki do indywidualnych możliwości – poprzez odpowiednio poprowadzone zajęcia dzieci same odkrywają piękno matematycznego świata.

Po co jednak męczyć maluchy już w przedszkolu? Bo matematyka, podobnie jak język, to nie tylko umiejętność techniczna, lecz ważne narzędzie kształtowania umysłu. Zdolność wnioskowania, logicznego myślenia, weryfikowania informacji, matematyzacji rzeczywistości, czyli analizowania zjawisk w kategoriach ilościowych i ich porządkowania, to wszystko cechy myślenia, jakie kształtuje się pod wpływem matematyki.

Polityka 43.2014 (2981) z dnia 21.10.2014; Nauka; s. 70
Oryginalny tytuł tekstu: "Ratować talenty przed rzezią"
Reklama