Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Nauka

Kobiety zarabiają mniej. Nawet na eBayu

Karen Roe / Flickr CC by 2.0
W internecie powinna jednak panować równość, prawda? Okazuje się, że nie. Naukowcy przebadali ponad milion aukcji na eBayu i stwierdzili, że nawet w sieci kobiety otrzymują mniej pieniędzy niż oferujący takie same produkty mężczyźni.
AMPCI/Flickr CC by 2.0

W UE kobiety zarabiają nawet do 20 proc. mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach. W internecie powinna jednak panować równość, prawda? Okazuje się, że nie. Badacze z Izraela przebadali ponad milion aukcji na eBayu i stwierdzili, że nawet w sieci kobiety otrzymują mniej pieniędzy niż oferujący takie same produkty mężczyźni.

Niemożliwe? A jednak. EBay otworzył drzwi swojej siedziby przed naukowcami z Izraela. Po długoterminowych badaniach Tamar Kricheli-Katz, socjolog z Uniwersytetu w Tel Avivie, oraz Tali Regev, ekonomista z Interdisciplinary Center Herzliya, doszli do wniosku, że rzeczywiście na aukcjach internetowych mężczyźni zarabiają więcej od kobiet. Co więcej, za taki stan rzeczy wcale nie są odpowiedzialne żadne obiektywne różnice, ale właśnie głęboko zakorzenione w naszych umysłach uprzedzenia względem płci.

No dobrze. Ale w jaki sposób naukowcy doszli do takich wniosków? Po pierwsze zadali sobie pytanie, czy osoby kupujące na eBayu są w stanie rozróżnić płeć sprzedającego. Okazało się, że tak. Badacze poprosili 400 osób, żeby spróbowały zgadnąć płeć 100 osób sprzedających produkty na eBayu. Sugerując się nickiem sprzedawcy oraz rodzajem sprzedawanego produktu, uczestnicy badania odgadli płeć w 56 proc. przypadków, w 35 proc. mieli wątpliwości, a pomylili się jedynie w 9. Wynika z tego, że dla kupujących płeć sprzedającego nie stanowi żadnej tajemnicy, jeżeli choć w minimalnym stopniu przywiązuje on wagę do szczegółów. Ale czy możliwość identyfikacji płci sprzedającego ma wpływ na ostateczną cenę produktu?

Kricheli-Katz i Regev skupili się na 420 najczęściej sprzedawanych na eBayu produktach między rokiem 2009 a 2012. Jednym z takich produktów był iPod, sprzedawany przez mężczyzn i kobiety w wersji nowej, świeżej i ofoliowanej –oraz starszej i nieco używanej.

Reklama