Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Techno echo. Przegląd nowości technicznych

Na rynku pojawia się mnóstwo nowych, mniej lub bardziej użytecznych (i zrozumiałych) urządzeń. Ta rubryka, mamy nadzieję, choć trochę pomoże zorientować się w tym gąszczu.

Lew latem

Niektórzy wybierają komputery Apple’a z powodów estetycznych, inni – z przyczyn ideologicznych. Jest jednak grupa awangardowych użytkowników, którzy cenią sobie nie tyle sam sprzęt, co oprogramowanie, którego dziwnym trafem w żaden (rozsądny) sposób nie sposób zainstalować na komputerach innych producentów. Sprzedawany od sierpnia 2009 r. system operacyjny Mac OS X 10.6 Snow Leopard zebrał bardzo pozytywne opinie. Ale wróble w Kalifornii ćwierkają już o nowej odsłonie Mac OS X – znanego pod pseudonimem Lion. Rzucające się w oczy zmiany dotyczą sposobu nawigacji w systemie. Ułatwienia te budzą skojarzenia z mniejszym bratem systemu, czyli iOS. Lion ułatwia też wizualną orientację w bieżącej aktywności użytkownika (otwarte dokumenty, aktywne aplikacje). Znacznie poszerzono gamę gestów, za pomocą których sterować można interfejsem graficznym. Tuningowi poddano manager plików oraz wyszukiwarkę systemową. Lion będzie raczej symbolem ewolucji niż rewolucji Mac OS, dowodem na postępującą unifikację oprogramowania wszystkich urządzeń produkowanych przez Apple. Do sklepów ma trafić latem. Gdyby uznać strategię sprzedaży poprzedniego wydania Mac OS za wiążący przykład, należałoby się spodziewać, że aktualizacja kosztować będzie ok. 150 zł.

 

Mocne Mojo

Kalifornijska firma Red Giant Software specjalizuje się w produkcji oprogramowania graficznego. Większość to tak zwane wtyczki (plug-in) do samodzielnych, profesjonalnych programów służących do obróbki zdjęć i materiałów wideo. Większość wtyczek Red Giant również wymaga niejakiej wprawy w edycji – ale są wyjątki, a wśród nich Magic Bullet Mojo. Ten sprytny software pozwala na szybkie nadanie nagranym przez nas filmom cech zbliżających je do największych przebojów Hollywood.

Polityka 16.2011 (2803) z dnia 16.04.2011; Nauka; s. 69
Reklama