Archiwum Polityki

Przepis na frekwencję

Wysoka frekwencja w przedterminowych wyborach prezydenckich w Wałbrzychu zaskoczyła samych mieszkańców miasta. Jesienią do urn poszło 36 proc. wyborców, w sierpniu 41 proc. (Poprzedni prezydent zrezygnował, gdy sąd potwierdził handel głosami w ubiegłorocznej drugiej turze wyborów). W obecnej mobilizacji wyborców Wałbrzychowi pomagała Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej.

Witold Monkiewicz z Fundacji ujawnia swój przepis na wysoką frekwencję.

• Potrzebne są mocne, empatyczne i doświadczone osoby spoza lokalnej społeczności – koordynatorzy. Ich zadaniem jest wywołanie efektu kuli śniegowej. Powinni wzbudzić zainteresowanie co najmniej kilkudziesięciu ważnych ludzi w mieście, którzy z kolei poruszą następnych. W tym celu wystarczą trzy spotkania.

• Koordynatorzy jadą do miasta i wysyłają kilkaset maili do tutejszych NGO, urzędów, kościołów, lokalnych mediów i znanych osób z informacją, że chcą pomóc w skłonieniu mieszkańców do udziału w wyborach. Zapraszają na spotkanie. Jeśli wysłali 400 maili, mogą liczyć na 70 osób na sali. Pierwsze spotkanie ma charakter informacyjny. Koordynatorzy tłumaczą, że nie warto tanio sprzedawać swojego głosu.

• Na drugim spotkaniu powinni się pojawić wszyscy kandydaci, by odpowiadać na pytania mieszkańców. Jest jeden warunek: można mówić tylko o przyszłości miasta i nie obrzucać się błotem. Potem mieszkańcy i kandydaci pod okiem koordynatora konstruują kodeks etyczny. Powinien mieć nośną nazwę, na przykład Karta Wałbrzyska. Karta Wałbrzyska to kilkanaście postulatów, których kandydaci publicznie zobowiązują się przestrzegać.Na koniec koordynatorzy zadają zebranym pracę domową. Uczestnicy spotkania mają wymyśleć akcję frekwencyjną. Najlepszy pomysł będzie zrealizowany.

• Zwycięzcę ogłasza się na trzecim spotkaniu. W Wałbrzychu zwyciężył pomysł na zieloną wstążeczkę, którą wolontariusze na ulicach przypinają mieszkańcom, równocześnie wręczając im egzemplarz Karty Wałbrzyskiej (zielony to kolor Wałbrzycha i kolor nadziei).

Polityka 34.2011 (2821) z dnia 16.08.2011; Flesz. Kraj; s. 7
Reklama
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną