Archiwum Polityki

Nieodebrane połączenie

Takashi Miike, 46-letni japoński reżyser, nazywany mistrzem ekranowej makabry, kręci średnio 5 tytułów rocznie. W Polsce, nie licząc skromnego wycinka jego twórczości prezentowanego na ubiegłorocznym festiwalu Era Nowe Horyzonty, wciąż pozostaje artystą prawie nieznanym. W wąskiej dystrybucji pojawił się zaledwie jeden jego horror „Gra wstępna”, zresztą nietypowy dla tego autora, bo z jedną tylko rzeźniczą sekwencją. To wyrafinowane, psychoanalityczne dzieło nie igrało z odpornością widzów do tego stopnia, co inne utwory Japończyka, gromadzące nieprawdopodobne wręcz ilości okrucieństwa, perwersyjnej seksualności, dzikich gwałtów i innych okropności. „Nieodebrane połączenie” nie jest najświeższą produkcją Miike, film został zrealizowany 3 lata temu, ale daje lepsze pojęcie o szalonej, kiczowatej wyobraźni tego reżysera. Rzecz jest o telefonach komórkowych, przez które grono bliskich przyjaciół młodej bohaterki zostaje ostrzeżone o czekającej ich śmierci. Gdy zapowiedzi kolejno się sprawdzają, piękna dziewczyna, która również otrzymuje śmiertelnego esemesa, próbuje przerwać wiszące nad nią fatum, a pomaga jej w tym przystojny młodzieniec Yamashita, prowadzący podobne dochodzenie od chwili tajemniczej śmierci siostry. Brzmi to jak kolejna wersja „Ringu” albo „Klątwy” i tak jest w istocie, różnica polega jedynie na krwawych efektach, które fani japońskiego horroru z pewnością docenią.

Janusz Wróblewski

Polityka 9.2006 (2544) z dnia 04.03.2006; Kultura; s. 54
Reklama