Archiwum Polityki

Kawa i sieć

W Polsce działają już dwa tysiące kawiarenek internetowych. Dla kogo one są, jak z nich korzystać – i co serwują na gorąco?

Najpopularniejsze usługi oferowane przez polskie kawiarnie to możliwość przeglądania stron WWW oraz dostęp do poczty elektronicznej (najczęściej jednak trzeba się łączyć z własną skrzynką pocztową za pośrednictwem przeglądarki WWW; ograniczenie takie nie powinno stwarzać problemów, ponieważ wszystkie bezpłatne konta pocztowe oferowane przez polskie i zagraniczne serwisy dają taką możliwość).

W ambitniejszych kawiarenkach klientom udostępniane są edytory tekstu, bazy danych, arkusze kalkulacyjne, programy do przygotowania prezentacji, a także gry. Ponadto nazwa zobowiązuje i w wielu cyberkafejkach oferowane jest jak najbardziej realne menu: napoje, również alkoholowe, oraz posiłki.

Warunki

Ceny za godzinę pracy z komputerem oscylują w granicach 2–10 zł. Tak duża rozpiętość jest spowodowana wieloma czynnikami, m.in. wielkością miasta, obecnością konkurencji, wyposażeniem stanowiska komputerowego, dodatkowymi opcjami. Za wszelkie usługi dodatkowe: skanowanie, wydruki, kserokopiowanie, kopiowanie plików na dyski klienta, trzeba płacić oddzielnie, ale ceny zwykle nie są wysokie.

Na komputerach w kawiarni internetowej można zrobić prawie wszystko. Prawie, bo nie wszystko jest mile widziane. Niektórzy właściciele nie chcą np., by klienci instalowali na dyskach kawiarnianych komputerów swoje oprogramowanie. Ostrożność wynika zarówno z obawy przed piractwem komputerowym jak i zarażeniem sprzętu wirusem. Nieco mniej kłopotów jest z dołączaniem urządzeń zewnętrznych, jak wymienne twarde dyski – na to uzyskamy zgodę szybciej, choć też nie zawsze. Dobra komitywa z administratorem kawiarni może zaowocować takimi przywilejami, jak możliwość korzystania z komputerów poza normalnymi godzinami pracy, np.

Polityka 37.2002 (2367) z dnia 14.09.2002; Przewodnik; s. 82
Reklama