Archiwum Polityki

Człowiek 0-7

W nowej akcji publicystycznej POLITYKI zajmiemy się obywatelem od poczęcia do momentu, kiedy przekracza próg szkoły. Chcemy, by takich obywateli rodziło się jak najwięcej. Żeby tak jednak się działo, uporządkowania wymaga mnóstwo spraw i instytucji.

Bierzemy pod lupę pracę kobiety ciężarnej i młodej matki, a także zasady zatrudniania pomocy domowej. Chcemy pokazać, że dom z dzieckiem da się tak zorganizować, by wszystko funkcjonowało naturalnie i legalnie.

Przyjrzymy się

, jak w Szwecji i we Francji udało się wywołać modę na rodzicielstwo. I jak W. Brytania przywraca społeczeństwu dzieci z rodzin patologicznych.

Chcemy zaproponować

rozwiązania, które wyprowadzą żłobki i przedszkola z dzisiejszych anachronicznych gorsetów.

Podpowiemy

, jak założyć małą, funkcjonalną, przyjazną placówkę opiekuńczą.

Będziemy się upierać

przy odbudowie sieci przedszkoli we wsiach, bo przedszkola to pierwszy etap edukacji i socjalizacji (o tym czytaj już w tym numerze na s. 90).

Na koniec akcji

chcemy przedstawić pakiet rozwiązań ustawowych.

Tak się szczęśliwie składa, że wiceminister pracy i spraw społecznych Joanna Kluzik-Rostkowska, autorka interesującego programu polityki prorodzinnej, rozpoczyna prace nad ustawą, która połączy w jedną zwartą całość sprawy wsparcia dla rodziny, rozproszone dziś w dziesiątkach aktów prawnych. Ponieważ projektodawca ma obowiązek konsultacji z partnerami społecznymi, już dziś w imieniu naszych czytelników i swoim nominujemy się na konsultanta.

Sympatia dla sposobu myślenia pani wiceminister nie uwalnia nas od sceptycyzmu: obecna koalicja nie dała dowodów determinacji i roztropności, jeśli chodzi o politykę społeczną. Warto jednak drążyć skałę. Jako gazeta mamy w tej dziedzinie budujące doświadczenie. Kilka lat temu prowadziliśmy akcję: Zamknijmy domy dziecka. Wtedy jej hasło wydawało się obrazoburcze i prowokacyjne. Ale było warto. Dziś i na prawicy, i na lewicy słychać, że państwowy system bidulowy to wychowawcza i ekonomiczna zgroza.

Polityka 22.2007 (2606) z dnia 02.06.2007; Raport; s. 4
Reklama