Archiwum Polityki

Świat zapisany w cyfrze

Fotografia cyfrowa jest naturalną konsekwencją rozwoju technologii informatycznych i elektronicznych w drugiej połowie XX w.
Polityka

Fotografia, wynalazek z lat 30. XIX w., to jeden z symboli nowoczesnej epoki przemysłowej i zachodzących w niej przemian społecznych. Najlepiej wyrażał ją slogan reklamowy George’a Eastmana, wprowadzający w 1888 r. nowy aparat fotograficzny Kodak: „ty naciskasz spust migawki, my robimy resztę”. Po pierwsze, nowy aparat wyposażony był w zwijany film fotograficzny (wcześniejsze modele wymagały szklanych płyt), co otworzyło drogę do fotografii hobbystom-amatorom. Po drugie, Eastman uruchomił sieć laboratoriów, by uwolnić amatorów od trudów chemicznej obróbki zdjęć.

Późniejsze sto lat rozwoju fotografii polegało na konsekwentnym udoskonalaniu idei Eastmana: coraz mniejsze, tańsze i łatwiejsze w obsłudze aparaty, coraz lepsze błony fotograficzne, coraz lepsza technika laboratoryjna, a zwłaszcza możliwy dzięki rozwojowi elektroniki wynalazek automatycznych fotolabów, które odebrały pracę tradycyjnym zakładom fotograficznym. W efekcie fotografia stała się najbardziej demokratycznym hobby, w 2000 r. fotoamatorzy wykonywali 2000 zdjęć na sekundę! Dziś jednak przeżywa najbardziej radykalną od chwili powstania rewolucję.

Wynalazek CCD

Pierwsze elektroniczne komputery cyfrowe pokazały w praktyce to, o czym od lat mówili matematycy – dowolną informację można przedstawić w postaci szeregu zer i jedynek. Każdą informację, czyli tekst, dźwięk, obraz statyczny i ruchomy daje się przetłumaczyć na ciąg znaków, które może odczytać i manipulować nimi maszyna.

Skorzystała z tego po raz pierwszy na szerszą skalę amerykańska agencja astronautyczna NASA w latach 60. ubiegłego stulecia. Inżynierowie przygotowujący lot na Księżyc w ramach projektu Apollo musieli poradzić sobie z analizą tysięcy fotografii powierzchni naszego naturalnego satelity dostarczonych przez próbniki Ranger.

Cywilizacja Polityka. Cywilizacja. Zeszyt 5. Lata 1971-1975 (90013) z dnia 31.03.2007; s. 84
Reklama