Archiwum Polityki

Mniej krajowych, więcej luksusowych

W ciągu trzech kwartałów br. Polacy kupili niewiele ponad 260 tys. nowych aut, o jedną trzecią mniej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Szczególnie marnie sprzedawały się, według danych firmy doradczej Samar, auta produkowane w kraju (spadek o blisko 52 proc.) i te najtańsze do 25 tys. zł (spadek o 73 proc.). Na swoje, zważywszy rozmiary samochodowej bessy, wyszli natomiast importerzy, sprzedając w tym i w ubiegłym roku podobną liczbę aut oraz dealerzy najbardziej luksusowych pojazdów (do 200 tys. zł), na które popyt wzrósł prawie o połowę. Ogólnie marne wyniki branży motoryzacyjnej, spowodowane nie tylko gospodarczą dekoniunkturą, ale także nieustannymi podwyżkami stawek akcyzy, sprawiły jednak, że w ciągu trzech kwartałów br. dochody państwa z tytułu podatków od sprzedaży samochodów spadły w sumie o 19 proc. (650 mln zł). Stara zasada: mały zysk, duży obrót – w rządzie Jerzego Buzka jak widać nie była specjalnie doceniana.

Polityka 44.2001 (2322) z dnia 03.11.2001; Gospodarka; s. 60
Reklama