Archiwum Polityki

Europa akademicka

[dobre]

Muzeum Sztuki w Łodzi znane jest z niezwykle interesujących i bogatych zbiorów sztuki współczesnej, gromadzonych od lat przedwojennych. Miłośników tej kolekcji zaskoczy zatem najnowsza wystawa zatytułowana „Sztuka europejska XIX i początków XX wieku”. Tym razem muzeum postanowiło pokazać swoje mniej znane oblicze. Ekspozycja składa się z sześćdziesięciu obiektów, obrazów, rysunków i rzeźb pochodzących głównie z Niemiec, Rosji i Francji. Nie jest to żadna zamknięta i przemyślana kolekcja, a raczej dość przypadkowy zbiór, który łączy jedno: zdecydowaną większość prac zaliczyć można do kierunku zwanego akademizmem. Wystawa jest nierówna. Wiele dzieł trudno zaliczyć do wybitnych. Ale jest też kilka zaskoczeń w postaci prac wybitnych twórców takich jak Riepin, Ajwazowski, Meunier czy Signac. Akademizm jest bowiem kierunkiem niezwykle efektownym niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z portretem, sceną historyczną, pejzażem czy martwą naturą. Doskonała technika malarska, liczne anegdoty, rozmach kolorystyczny, bogactwo pomysłów to walory, które widzowie wprost uwielbiają. Głównie dlatego, że nie trzeba głowić się: co też artysta chciał wyrazić. Tu wszystko jest proste i śliczne. Na tę ucztę dla oczu miłośnicy sztuki mają czas do początków lutego. P.Sa.

[bardzo dobre]
[dobre]
[średnie]
[złe]
Polityka 1.2002 (2331) z dnia 05.01.2002; Kultura; s. 44
Reklama