Liga Intelektu (LI) to trzyetapowy konkurs polegający na rozwiązywaniu zadań ćwiczących umysł – wymagających logicznego myślenia, wyobraźni albo erudycji. Każdy etap obejmuje łamigłówki z czterech kolejnych numerów „Polityki” i zamieszczone w tym samym czasie w Internecie. Wśród osób, które w danym etapie zgromadzą przynajmniej LI procent wszystkich punktów możliwych do zdobycia, rozlosowujemy nagrodę w wysokości 300 zł oraz 20 kompletów upominków firmowych „Polityki”.
Klasyfikacja prowadzona jest w trakcie całej LI. Nazwiska czołówki zamieszczamy w „Polityce”. LI osób, które w trzech etapach zgromadzą największą liczbę punktów, zaprosimy na początku lipca do redakcji „Polityki” na finał. Na zwycięzców (mistrza i dwóch wicemistrzów) czeka pula nagród w wysokości 1500 zł.
Etap III, odcinek 1(9)
Rzymska edukacja (zadanie za 6 punktów)Przed kilkunastu laty na łamach „Annales Paedagogici Historici” ukazała się praca doktorska niejakiego Marcusa P. zatytułowana „Dodawanie w słupkach i przymiary liniowe w szkołach rzymskich za panowania cesarza Georgiusa B.”. Jej autor twierdził, że starożytnych Rzymian uczono dodawać słupki. Dowodem miała być znaleziona podczas wykopalisk tabliczka z poniższym zapisem.
Na nic zdały się argumenty matematyków, że taki sposób dodawania liczb rzymskich nie ma sensu. Dopiero pewien archeolog ujawnił, że tabliczka była ściągawką z historii, a gdy zauważono, iż ostatnia liczba jest sumą trzech poprzednich, inny archeolog w przypływie fantazji dostawił plus i kreskę.
8-letni syn Marcusa P. wykombinował, że w tym „dodawaniu” cyfry rzymskie można zastąpić arabskimi tak, że:
– takim samym cyfrom rzymskim będą odpowiadać jednakowe arabskie, a różnym – różne;
– dodawanie będzie poprawne.