Archiwum Polityki

Czeskie machinacje

Machinarium, pomysł, realizacja, dystrybucja: studio Amanita Design; platforma: Windows, Mac, Linux

Wydane przez niezależne czeskie studio Amanita Design (znane z kapitalnych, flashowych „Samorostów”) „Machinarium” jest jedną z niewielu dostępnych obecnie gier nieurągających inteligencji, a przy tym nadzwyczajnie piękną. Kierowana przez gracza niewielka, puszkoidalna, bezimienna i pozbawiona jakichkolwiek nadludzkich czy nadprzyrodzonych mocy istotka o teleskopowych nóżkach przemierza tytułowe Machinarium, zagadkową, czasem wręcz spiskującą przeciwko niemu (jak u Dicka czy Pynchona), mechaniczną rzeczywistość, zamieszkaną przez inne, robotopodobne, egzystencjalnie zagubione stworzenia, by dowiedzieć się, kim jest, czego szuka i gdzie może to coś (bądź kogoś) znaleźć. „Machinarium” to krótka, ale za to niezwykle wyrafinowana plastycznie i czasem piekielnie wręcz trudna skládačka, czyli łamigłówka, wymagająca absolutnego skupienia, użycia narzędzi kombinatoryki i jednoczesnego sięgania do zasobów dziecięcej, skorej do generowania absurdów fantazji. Przypomina dziwny sen – enigmatyczny, fantastyczny, lecz do bólu logiczny. Niełatwo go prześnić do (słodko-gorzkiego) końca, ale i trudno się oderwać.

Karol Jałochowski

Polityka 47.2009 (2732) z dnia 21.11.2009; Kultura; s. 49
Reklama