Przejdź do treści
Reklama
Reklama
Archiwum Polityki

Wzywanie pomocy

Pomoc wzywamy dzwoniąc pod numer ratunkowy. Najpo­pular­niejszy to 112 (obowiązuje m.in. w Polsce, Wielkiej Brytanii i Niemczech). Inne numery ratunkowe patrz s. 3. W rozmowie z przyjmującym wezwanie informujemy o wypadku krótko podając konkrety.

INFORMUJEMY W KOLEJNOŚCI:
GDZIE? ILE OSÓB? CO SIĘ STAŁO?

Gdzie – podając miejsce zdarzenia zawężaj obszar poszukiwań: miejscowość, dzielnica, ulica, numer domu, mieszkania, nazwa instytucji (w miastach powtarzają się nazwy ulic, stąd ważna jest dzielnica); na trasie należy podać numer drogi, słupek kilometrowy, nazwę miejscowości. Przykład wezwania: „Warszawa, Ochota, Sanocka 7, III piętro”.

Ile osób

– informacja o liczbie poszkodowanych pozwoli dyspozytorowi skierować na miejsce zdarzenia odpowiednią pomoc.

Co się stało

– opisz rodzaj zdarzenia, rodzaj obrażeń, objawy choroby; czy poszkodowany jest nieprzytomny, czy oddycha, czy ma jakieś rany.

UWAGA! Na końcu podaj swoje dane personalne, numer kontaktowy

(może być potrzebny, gdy zespół ratowniczy będzie szukał miejsca zdarzenia).

 

SEKWENCJA POSTĘPOWANIA
PRZY WYPADKU DROGOWYM

1] Pamiętaj o zabezpieczeniu miejsca wypadku;

bezpieczeństwo ratownika, czyli twoje, jest w tych okolicznościach ważniejsze niż bezpieczeństwo poszkodowanego – ranny ratownik nie będzie w stanie udzielić żadnej pomocy! Zatrzymując się w miejscu wypadku swoim pojazdem, wcześniej włącz światła awaryjne. Z samochodu nie wychodź nagle (oceń najpierw sytuację na drodze). Zaciągnij hamulec ręczny. Zostaw włączone światła awaryjne. Zabierz kluczyki z samochodu. Załóż kamizelkę ratunkową (wymagana w większości krajów Europy, choć nie w Polsce). Zabierz ze sobą apteczkę, gaśnicę, ustaw trójkąt ostrzegawczy. Podchodząc do ofiar wypadku upewnij się, czy nic ci nie zagraża: czy z pojazdu nic nie wycieka, czy nie wydobywa się dym, czy nie czujesz zapachu benzyny lub gazu.

Polityka Polityka. Książeczka Pierwszej Pomocy (90025) z dnia 05.07.2008; Udzielanie pierwszej pomocy; s. 8
Reklama