Archiwum Polityki

Duchowy wymiar marketingu

Kościół liczy na to, że ciężar sfinansowania obsługi prasowej wizyty papieża weźmie na siebie prywatny biznes. - Tworzy się tradycja sponsoringu - twierdzi bp Tadeusz Pieronek dodając, że Kościół stara się wykorzystać możliwości, jakie niesie wolny rynek. Z kolei dający pieniądze przedsiębiorcy mówią chórem o duchowym przełomie, pobudzeniu sumień i Trzecim Tysiącleciu.

Gorączka przygotowań do wizyty papieża narasta. Szesnastego każdego miesiąca, podczas tzw. dnia papieskiego, przez kraj przetacza się fala modlitwy w intencji Ojca Świętego, jednocześnie na przyszłych trasach jego przejazdu intensywnie łata się dziury w asfalcie, odnawia elewacje kamienic, buduje prowizoryczne lądowiska. Na deskach kreślarskich rodzą się projekty wspaniałych ołtarzy, a w słynnej ludwisarni państwa Felczyńskich pod Przemyślem odlano już siedemdziesiąt ze stu dzwonów, które papież ma poświęcić.

Atmosfery intensywnej pracy nie mącą na razie szczegółowe kalkulacje i podsumowania dotyczące kosztów przedsięwzięcia, dlatego nikt dzisiaj nie potrafi powiedzieć, ile czerwcowa wizyta będzie kosztować. - Nie ma takiej instytucji, która by to podliczała - przyznał niedawno bp Tadeusz Pieronek.

- Zresztą nie jest to tak istotne, bo mamy wspaniałego gościa, chcemy go przyjąć z sercem i wtedy się pieniędzy nie liczy.

Wiadomo, że rząd, który na początku roku mówił o 25 mln zł, wyda tych milionów przynajmniej 35 (m.in. 10 mln przeznaczą UOP i MSWiA, drugie tyle Ministerstwo Transportu). Kościół, wierni oraz samorządy zapłacą za budowę ołtarzy, pokryją także koszty związane z przebiegiem ceremonii w poszczególnych diecezjach. Nie ma jak na razie pełnej jasności, kto pokryje koszty organizowanej przez Państwową Agencję Informacyjną obsługi prasowej, obliczone na 4,5 mln zł. Uzgodniono, że połowę sumy wyłoży państwo. Na drugą połowę mają się zrzucić sponsorzy.

Na razie na kilkadziesiąt ofert współpracy pozytywnie odpowiedziały trzy instytucje: Centertel odda do dyspozycji dziennikarzy sto telefonów komórkowych i postawi 19 budek telefonicznych, Daewoo Motors zapewni siedem specjalnych aut terenowych, mikrobusy, a także kierowców i serwis, zaś skupiająca lokalnych biznesmenów Częstochowska Grupa Kapitałowa obiecała pomoc w wyszukiwaniu kolejnych sponsorów.

Polityka 17.1999 (2190) z dnia 24.04.1999; Wydarzenia; s. 17
Reklama